Internationaal14 mei '20 08:37

'Lever je vliegtuigvoucher niet in'

Auteur: Diederik de Groot

Accepteer je vliegtuigvoucher, maar lever hem niet in, stop hem weg en wacht tot de luchtvaartmaatschappij je je geld wel terug móét geven. Dat is het advies dat claimbureau EUclaim gaat geven aan gedupeerden, blijkt uit navraag van BNR. Het bureau denkt dat mensen het risico lopen te worden opgelicht door de airlines als ze hun voucher wél inzetten.

Beluister ook | Vestager: toch geen inbreukprocedure tegen vouchers

Passagiers hebben bij wet recht op terugbetaling van het volledige bedrag als hun vlucht wordt gecancelled, legt EUclaim-CEO Hendrik Noorderhaven uit. 'Toch adviseren wij om de voucher wel te accepteren, nu geen uphill battle te gaan voeren, dat ga je toch niet winnen. Maar laat weten dat je dit onder protest doet, want je wilt je geld hebben.'

Bij EUclaim is boos gereageerd op wat premier Mark Rutte gisteren over de vouchers zei. Die liet weten dat hij begrip heeft voor het uitgeven van de vouchers en zich geen zorgen maakt zolang de Europese Commissie geen concrete stappen tegen Nederland onderneemt. 'We hebben gisteren met stijgende verbazing naar onze premier zitten kijken', zegt Noorderhaven. 'De premier zegt dat hij dit toestaat zolang hij niet gepakt wordt. Het slaat nergens op, want de wet zegt dat je cash moet kunnen krijgen, die keuze moet je hebben. Maar als Rutte dit zegt, zullen de airlines dat echt niet aan gaan bieden.'

Beluister ook | De Wereld in Coronatijd | Een cheque als doekje voor het corona-bloeden

Twijfel over belofte airlines

Noorderhaven heeft er sowieso weinig vertrouwen in dat de luchtvaartmaatschappijen kunnen waarmaken wat ze met de vouchers beloven. Hij tast in het duister over de werkelijke status ervan. 'De airlines zeggen dat je met een voucher een nieuw ticket kunt kopen. Nou, ik wens u veel succes. Kijk naar airmiles, als je daar een ticket voor wilt kopen, dan ben je ook niet snel aan de beurt.'

Beluister ook | Transavia stopt met vliegen en deelt vouchers uit

Ook trekt EUclaim in twijfel of een voucher wel de volledige kosten van een vliegticket dekt. Zo zet Noorderhaven grote vraagtekens bij al betaalde boekingskosten, belasting of kosten voor bijvoorbeeld extra stoelruimte, die bij aankoop van een ticket zijn betaald. 'Zitten die kosten erin? Je moet dit echt goed laten controleren! We zien allerlei kleuren vouchers langskomen, maar de enige echt goede voucher is die waarmee je je geld gewoon volledig terugkrijgt.'

Een ticket desk op luchthaven Schiphol.
Een ticket desk op luchthaven Schiphol. ( ANP / Evert Elzinga )

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen