Dossier | Amerikaanse Verkiezingen
Vooral fans van K-pop - een vanuit Zuid-Korea-overgewaaide muziekstroming en bijbehorende subcultuur - laten zich niet onbetuigd in deze voor Europa en de VS betrekkelijk nieuwe vorm van 'campaigning', zegt Veldkamp. 'Fans verbinden zich op social media met elkaar. Ze kopen een kaartje voor die rally van Trump en hinten subtiel dat ze 'zich toch niet zo goed voelen'. Die hint hebben veel mensen opgepikt. Steeds meer mensen reserveerden kaartjes, waardoor het aantal verwachte gasten omhoog schoot.'
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
K-Pop-fans hebben een langere geschiedenis in het doneren van - om maar wat te noemen - zakken rijst aan hun idolen, of ze steunen ze in moeilijke tijden, zegt Veldkamp. 'De fans helpen mee om de doelen van de idolen te verwezenlijken. Deze acties zijn voor het eerst zichtbaar voor ons, maar ze zijn niet uniek. Het gaat allerlei kanten op: van een hondenasiel in Peru tot voedsel voor kinderen in Uruguay en de adoptie van 23 eekhoorns in Schotland.'
Beluister ook | Amerika Podcast | Roddelboekenweek
De eerste campagnebijeenkomst van de Amerikaanse president Donald Trump sinds ruim drie maanden, is wat betreft publieke belangstelling op een flinke tegenvaller voor hem uitgedraaid. In het Tulsa BOK Center is plaats voor 19.000 mensen, maar de zaal bleef voor ongeveer de helft leeg, zo was te zien op beelden van Amerikaanse media die de bijeenkomst live uitzonden.
