Internationaal29 jun '20 08:55

Digitale revolutie moet in Duitsland van ver komen

Auteur: BNR Webredactie

‘Digitalisering’ is de laatste jaren uitgegroeid tot het lievelingswoord van Duitse politici. Maar bij veel ambtenaren en officiële instanties ratelt nog altijd het faxapparaat. Als de coronacrisis één ding heel erg duidelijk maakt, dan is het dat het Duitse ambtenarenapparaat een digitale woestenij is.

Een adres wijzigen, een parkeervergunning aanvragen: voor heel veel dingen die in Nederland al zeker tien jaar met een paar muisklikken vanuit huis te regelen zijn, moet je in Duitsland nog ouderwets naar het gemeentehuis. Heel vaak is er ook een halfslachtige tussenvorm: je kunt wel een online formulier invullen, maar dan moet alsnog een ambtenaar het printen en uittikken, doordat bepaalde systemen niet op elkaar zijn aangesloten.

Beluister ook | Back to Business | Dineren in Augmented reality

Uit recente navraag onder ambtenaren blijkt dat 90 procent van de gemeenten geen digitale strategie heeft. In acht van de tien gemeenten zou inmiddels wel aan een strategie worden gewerkt, maar de gemiddelde ambtenaar is al wat ouder, en mist de frisse ideeën van jongere collega’s. Ook is er vaak niemand aangesteld die voor de digitalisering verantwoordelijk is.

Honderdduizend ambtenaren

Al voor de crisis was duidelijk dat er iets moest gebeuren. Maar als puntje bij het paaltje kwam, gebeurde er vaak te weinig. De coronacrisis legde het hele ambtenarenapparaat lam. Toen in maart ambtenaren ineens vanuit huis moesten werken, bleek dit in Berlijn voor 90 procent van de honderdduizend ambtenaren niet mogelijk: voor hen waren slechts 12.000 laptops beschikbaar.

Beluister ook | Coronacrisis geeft Duitse digitale zorg forse push

Dat het in Duitsland ook snel kan gaan, toont de corona-app: die is er sneller dan in Nederland en werd inmiddels al 12 miljoen keer gedownload. De app kan rekenen op een brede steun, mede doordat bij het proces nadrukkelijk kritische experts werden betrokken. Voor het ministerie van Binnenlandse Zaken is de coronacrisis een aanleiding om een speciale afdeling op te tuigen met honderd medewerkers die gemeenten moeten helpen digitaler te worden.

Fax
Fax ( ANP XTRA)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen