Internationaal29 sep '20 12:17Aangepast op 29 sep '20 12:42

Documentaire werpt nieuw licht op grote Europese scheepsramp

Auteur: BNR Webredactie

Met 852 doden is het de grootste Europese scheepsramp na de Tweede Wereldoorlog. De oorzaak: slecht weer en defecte boegdeuren. Maar uit een nieuwe documentaire blijkt dat het zinken van de MS Estonia mogelijk een veel gruwelijker oorzaak had.

Een nieuwe documentaire werpt een ander licht op het zinken van de MS Estonia in 1994. Bij de scheepsramp kwamen 852 mensen om het leven. Volgens de documentairemakers is het schip niet gezonken door defecte boegdeuren, maar mogelijk door een botsing met een onderzeeboot.

Luister ook | Noorderlicht here I come

Gat

Het wrak van de MS Estonia ligt nog steeds op de bodem van de Oostzee. Duikers hebben daar voor de documentaire opnieuw naar gedoken en in het geheim opnamen gemaakt. Op de beelden is te zien dat er een gat van ruim vier meter in de boeg van het schip zit.

Luister ook | De techniek achter schepen

Een Estse voormalig onderzoeksleider naar de scheepsramp denkt nu dat een onderzeeboot dat gat veroorzaakt heeft. De onderzeeër zou mogelijk explosieven aan boord gehad hebben. Volgens BNR's Oostzee-correspondent Koen Verhelst wordt er nieuw onderzoek gedaan naar het wrak.

Finse soldaten bergen slachtoffers van de scheepsramp met de MS Estonia in 1994.
Finse soldaten bergen slachtoffers van de scheepsramp met de MS Estonia in 1994. (AFP)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen