Internationaal3 nov '20 08:41

Veel ogen gericht op socials bij presidentsverkiezingen

Auteur: BNR Webredactie

Social media spelen een belangrijke - misschien wel cruciale rol - bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Dus houden social media-experts ook die kanalen scherp in de gaten.

Nu zelfs 'sleepy' Joe Biden bijna elke vijf minuten een tweet verstuurt, kan niemand meer om het belang van social media heen, zegt Sonja Loth, social media-strateeg en directeur van Social Inc. En daarmee lijken Twitter, Facebook en Instagram ook eindelijk klaar voor het enorme verkiezingscircus. 'In 2016 hadden met name Facebook en Twitter een aantal zaken niet goed genoeg op orde. Daar zijn ze ook voor op het matje geroepen.'

Lees ook | Maatschappelijke positie social media

Social media als scheidsrechter dus. Maar let wel, zegt Loth: na de verkiezingen kunnen ze het linksom of rechtsom ook niet meer goed doen.' De polarisatie is ook op social media inmiddels ongekend. 'Op dit moment is één van de meest gezochte termen: wat moet ik doen om veilig te zijn na de verkiezingen?'. Dat doet echt denken aan een bananenrepubliek, in plaats van aan Amerika.'

Luister terug | Vloggende ministers niet altijd een succes

Het leidde ertoe dat Facebook in ieder geval een war room inrichtte om misstanden op te sporen en al sinds 20 oktober geen politieke spotjes meer uitzendt. En ook Twitter laat zich niet onbetuigd. 'Vannacht is nog een tweet van Trump gelabeld, waarin die bijna aanzette tot geweld én het niet vertrouwen van de verkiezingen. Maar vandaag gaat het op social media vooral over het daadwerkelijke stemmen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen