'Fake news minder een issue dan in 2016
In de aanloop naar de verkiezingen was het beeld op social media behoorlijk extreem, met veel aandacht voor volstrekt uiteenlopende denkbeelden. Veel minder dan in 2016 stond fake news centraal. De laatste 24 uur overheersen de oproepen om in ieder geval te gaan stemmen, zegt Sonja Loth, social media strateeg en directeur bij Social Inc.
Meer dan in 2016 bepaalt de onrust over de nabije toekomst de toon op verschillende social media, ziet Loth. 'Je voelt vooral de onrust over of we een uitslag krijgen, wat er dan gebeurt, of die geloofd wordt en of er geweld komt. Dus meer dan fake news, dat in 2016 aan de orde was, is vooral de vraag: jemig, wat nu! De grote angst is nu dat er een uitslag komt die al dan niet bevochten gaat worden, maar waarbij Trump een verhaal heeft dat emotioneel raakt.'
Lees ook | Liveblog: Amerikaanse verkiezingen
Provocerende opmerkingen van Trump zijn ontregelend, maar volgens Loth zijn ze evengoed geniaal. 'Je kunt vinden wat je vindt van zijn uitspraken, maar social media gaat ook over beeldvorming en over het hebben van een verhaal. En wat je in de crisis ziet is dat mensen kijken naar een verhaal waar ze zich aan vast kunnen klampen. En Biden is daar niet heel sterk in geweest, terwijl Trump zijn eigen verhaal heeft gekozen en steeds weer toespitste op minderheden.'
Lees ook | Amerikaanse verkiezingen: de voorbeschouwing