
Want als het inderdaad weken duurt, zoals CEO Peter Berdowski van het betrokken bergings- en baggerbedrijf Boskalis mogelijk voorziet, zullen schepen moeten omvaren via Zuid-Afrika, zegt Kuipers. 'En dat betekent dat ze er anderhalf tot twee weken langer over doen. Dat heeft voor een heleboel lading niet zoveel gevolgen omdat er toch veel extra tijd in die ketens zit, maar voor bijvoorbeeld fabrieken die met spoed op lading wacht, kan het economische schade opleveren.'
Luister terug | Nederlandse bergers op weg naar Suez
Zelfs voor de supercontainers zijn de doldrums, zware stormen rond Kaap de Goede Hoop, vaak lastig te trotseren, zegt Kuipers. 'Daar varen ze vaak omheen. Ze hebben dat vorig jaar wel gedaan aan het begin van de coronacrisis, maar dat is een noodoplossing. En blijven liggen is ook geen optie.' Bijkomend probleem is dat het superduur is om te exporteren, mede door een ernstig tekort aan containers. 'Dus eigenlijk is dit iets wat de sector absoluut niet kan hebben.'
Blokkade Suezkanaal
Het geeft maar weer eens aan hoe kwetsbaar het hele systeem is, benadrukt Kuipers, en hoezeer er eigenlijk sprake is van een perfect storm. Veel containers staan wereldwijd op de verkeerde plek en met name voor de Rotterdamse haven betekent de blokkade van het Suezkanaal vooral veel onzekerheid. 'Het is nu even stil, maar daarna zullen schepen massaal op de haven afkomen. Ze zullen voor de haven blijven liggen tot er capaciteit is en ze aan de kades kunnen afmeren.'
Lees ook | Boskalis rondt aanleg tweede Suezkanaal met succes af
En dát leidt tot extra congestie en problemen bij de afhandeling van de goederen richting achterland. 'Dat betekent een verdere vergroting van de ellende die we nu al hebben. Een groot deel van de olietankers in de wereld gaat door het Suezkanaal. De reactie in de olieprijzen viel me nog mee, met een daling van ongeveer een procent. Maar Rotterdam krijgt de meeste olie uit Rusland en de bevoorrading van raffinaderijen kan ook uit alternatieve bronnen, mits dit niet te lang duurt.'
Lees ook | Varen door Suezkanaal wordt duurder