
Alweer de software
Kampte de 737MAX met software die tijdens het stijgen de neus naar beneden drukte en wisten de piloten daar niets van, hier ging de neus naar beneden en boven terwijl het toestel al vloog. Volgens Hammelburg hebben de problemen van de 777X dus niets te maken met de extra stuwkracht, maar zijn ze daarom niet minder ernstig.
Luister terug | Boeing 737 MAX bijna klaar voor rentree
Lees ook | Boeing schikt voor ruim 200 miljoen met beurswaakhond
'Er is trouwens nóg een probleem met de elektronica, dat heeft te maken met het navigatie- of communicatiesysteem, maar dat is niet zo ernstig als dit. Met dit vliegtuig zijn ze al vier jaar bezig, het is een grotere versie van de 777 en het wordt het grootste tweemotorige toestel uit de wereldgeschiedenis. Het is echt een kanjer van een ding.'
'Voordat het ding vliegt wordt het 2024, en dat terwijl het oorspronkelijke plan 2020 was. Financieel kost dit miljarden, maar Trump heeft gezegd: wat er ook gebeurt Boeing valt niet om, en Biden volgt dat. En er is heel veel geld. Boeing is een ongelooflijk rijk bedrijf, ze kunnen die klap wel aan.'
Luister terug | Boeing schikt met Justitie VS over 737 MAX