Internationaal8 mrt '22 09:03Aangepast op 8 mrt '22 11:23

'Veiligheid Russische vliegtuigen gaat erg onder de crisis lijden'

Auteur: Remy Kock

Aeroflot en andere Russische luchtvaartmaatschappijen zullen vanaf dinsdag grotendeels alleen nog maar in Belarus en Rusland vliegen. Dat is het gevolg van een oproep van de Russische regering om maatschappijen met lease-vliegtuigen niet buiten de grenzen te laten vliegen. Zo kunnen de vliegtuigen niet in beslag worden genomen, zo redeneert Moskou.

Een Airbus A321-211 van Aeroflot
Een Airbus A321-211 van Aeroflot (EPA/Salvatore di Nolfi)

Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft spelen twee factoren mee in deze beslissing. 'Allereerst komt het door de sancties. Ze zijn eigenlijk nergens meer welkom in de Westerse wereld, maar voor een belangrijk deel gaat het om het feit dat een heel veel Russische toestellen geleased zijn. Zo'n 80 procent van de vloot zijn leasevliegtuigen, en vanwege de sancties worden die leasecontracten opgezegd. Dat moet voor het eind van deze maand, en als je er dus mee naar het buitenland gaat wordt ie gewoon aan de ketting gelegd. Dan ben je het vliegtuig kwijt.'

Luister ook | 'Europese vliegtickets duurder door sluiten Europees luchtruim'

Intercontinentaal sans inter

Volgens Melkert kan een luchtvaartmaatschappij besluiten om internationale vluchten op te schorten en enkel op vliegen in eigen land te focussen. 'Je hoeft niet per se te vliegen met een vliegtuig, maar je verdient er dan ook geen geld mee. Je stopt een toestel eigenlijk weg in Rusland, of Belarus, en je zit dan ook wel even veilig, want iemand die even een vliegtuig aan de ketting komt leggen is daar ook niet bepaald welkom.'

Lees ook | Rusland sluit luchtruim voor Nederland en veel andere landen

Dat kan echter wel grove gevolgen hebben voor de veiligheid en de staat van de toestellen, doordat leveranties van onderdelen ook geen doorgang meer vinden. 'Zoiets zagen we eerder bij de atoomboycot van Iran, maar dan gaat men gewoon wat doorrommelen. Rusland zal dan waarschijnlijk eerst de vliegtuigen die nu aan de grond staan in verband met de coronacrisis gebruiken om te vliegen, daar worden waarschijnlijk ook onderdelen tussen uitgedeeld, illegale reparaties, dus de veiligheid gaat er heel erg onder lijden de komende tijd.'

Dwarsbomerij

Melkert verwacht dat Rusland nog wel moeilijkheden kan veroorzaken in de luchtvaartsector. 'Op verschillende plekken zelfs. Ze hebben natuurlijk hun luchtruim gesloten nadat Europa het luchtruim voor hen sloot, dus er moet heel veel omgevlogen worden. Dat kost tijd, geld en milieuschade. Maar Rusland is een van de grotere leveranciers van titanium, en titanium wordt veel gebruikt in vliegtuigen. Mooie materialen, maar als zij zeggen dat er geen titanium meer is voor andermans vliegtuigen, dan moet dat ergens anders vandaan gehaald worden. Sancties zijn duidelijk niet gratis.'

Volg hier ons liveblog over de oorlog in Oekraïne

Gerelateerde artikelen