BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Internationaal

Rusland wil leasevliegtuigen in beslag nemen

  • BNR Webredactie
donderdag 10 maart 2022, 17:34 Update: donderdag 10 maart 2022, 18:26

De oorlog in Oekraïne wordt zeker niet alleen over de grond en online uitgevoerd, het is ook een totale economische oorlog tussen Rusland en het Westen. Waar het Westen economische sancties heeft afgekondigd tegen Rusland, wil dat land een eigen slag slaan.

Rusland was al van plan om westerse bedrijven te nationaliseren, wanneer ze hun bedrijven willen sluiten in het land. Nu wil Rusland ook vliegtuigen die geleased worden van buitenlandse bedrijven in Rusland houden. Moskou is namelijk bezig om een wet in te voeren die het verbiedt om geleasede vliegtuigen terug te geven, als de lease-overeenkomst wordt opgezegd. De maatschappijen, zoals Aeroflot, mogen volgens het wetsvoorstel ook heel dit jaar nog de leasekosten in roebels voldoen.

Lees ook | Rusland wil westerse bedrijven nationaliseren: 'ze pikken bedrijven in'

Russische luchtvaartmaatschappijen maken op dit moment gretig gebruik van vliegtuigen die eigendom zijn van buitenlandse leasemaatschappijen. In totaal worden er 780 vliegtuigen geleased in Rusland, waarvan 515 afkomstig zijn van buitenlandse bedrijven. Dat dit soort vliegtuigen geleased wordt, is niet bijzonder, benadrukt buitenlandcommentator Bernard Hammelburg. 'Dat doen alle maatschappijen.' Uit angst dat die bedrijven de vliegtuigen opeisen als ze buiten Rusland landen, heeft het land luchtvaartmaatschappijen opgeroepen niet meer buiten Rusland en Belarus te vliegen met geleasede toestellen.

Onzekerheid bij leasemaatschappijen

Voor leasemaatschappijen brengt de Russische maatregel onzekerheid. Doron Sajet, luchtvaart-journalist bij NH Nieuws, ziet die onzekerheid onder andere bij AerCap, een vliegtuigleasemaatschappij uit Dublin, maar het hoofdkantoor heeft in Nederland. 'Die toestellen van Aeroflot en alle buitenlandse vliegtuigen van Russische maatschappijen, staan niet in Rusland geregistreerd. Dat maakt de Russen ook wat zenuwachtiger, kan ik me voorstellen. Want als de toestellen in het buitenland zijn, kunnen leasemaatschappijen, zoals AerCap, zo makkelijker terugvorderen.'

ANP / EPA

Roebels betalen

Bovendien zoekt Rusland vanwege de westerse sancties naar manieren om de uitstroom van buitenlandse valuta te beperken. Door luchtvaartmaatschappijen hun verplichtingen in roebels te laten betalen, verdwijnen er minder dollars en euro's uit het land.

Volg in ons liveblog het laatste nieuws over de oorlog in Oekraïne

Als leasemaatschappijen, onder meer om die reden, hun contracten met de Russische maatschappijen opzeggen, zijn ze er nu ook verre van zeker van dat ze hun vliegtuigen terug krijgen. Een overheidscommissie moet dan volgens het wetsvoorstel bepalen of het toestel terug mag worden gegeven.

Vliegtuigleasemaatschappijen kunnen door de sancties op Rusland en de Russische reactie daarop mogelijk miljarden euro's aan schade lijden. De verwachting is dat verzekeraars daardoor grote claims kunnen verwachten en dat er nog jarenlange rechtszaken zullen volgen.

EconomieLuchtvaartOekraïneRuslandVliegtuig
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | 10.000 Russische troepen in Loehansk; Meerdere doden en gewonden door Russische aanvallen in Donetsk

Extra heffing voor Britse olie-en gasbedrijven vooral bedoeld als afleiding van 'partygate'

Risico op escalatie als VS geavanceerde raketwapens aan Oekraïne levert

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update zaterdag, dag 94

Robot gevormd als stukje pasta rolt zelf doolhof door

Pandemieterugblik deel 2: De aangepaste OMT-adviezen

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden