Internationaal10 mrt '22 17:34Aangepast op 10 mrt '22 18:26

Rusland wil leasevliegtuigen in beslag nemen

Auteur: BNR Webredactie

De oorlog in Oekraïne wordt zeker niet alleen over de grond en online uitgevoerd, het is ook een totale economische oorlog tussen Rusland en het Westen. Waar het Westen economische sancties heeft afgekondigd tegen Rusland, wil dat land een eigen slag slaan.

Rusland was al van plan om westerse bedrijven te nationaliseren, wanneer ze hun bedrijven willen sluiten in het land. Nu wil Rusland ook vliegtuigen die geleased worden van buitenlandse bedrijven in Rusland houden. Moskou is namelijk bezig om een wet in te voeren die het verbiedt om geleasede vliegtuigen terug te geven, als de lease-overeenkomst wordt opgezegd. De maatschappijen, zoals Aeroflot, mogen volgens het wetsvoorstel ook heel dit jaar nog de leasekosten in roebels voldoen.

Lees ook | Rusland wil westerse bedrijven nationaliseren: 'ze pikken bedrijven in'

Russische luchtvaartmaatschappijen maken op dit moment gretig gebruik van vliegtuigen die eigendom zijn van buitenlandse leasemaatschappijen. In totaal worden er 780 vliegtuigen geleased in Rusland, waarvan 515 afkomstig zijn van buitenlandse bedrijven. Dat dit soort vliegtuigen geleased wordt, is niet bijzonder, benadrukt buitenlandcommentator Bernard Hammelburg. 'Dat doen alle maatschappijen.' Uit angst dat die bedrijven de vliegtuigen opeisen als ze buiten Rusland landen, heeft het land luchtvaartmaatschappijen opgeroepen niet meer buiten Rusland en Belarus te vliegen met geleasede toestellen.

Onzekerheid bij leasemaatschappijen

Voor leasemaatschappijen brengt de Russische maatregel onzekerheid. Doron Sajet, luchtvaart-journalist bij NH Nieuws, ziet die onzekerheid onder andere bij AerCap, een vliegtuigleasemaatschappij uit Dublin, maar het hoofdkantoor heeft in Nederland. 'Die toestellen van Aeroflot en alle buitenlandse vliegtuigen van Russische maatschappijen, staan niet in Rusland geregistreerd. Dat maakt de Russen ook wat zenuwachtiger, kan ik me voorstellen. Want als de toestellen in het buitenland zijn, kunnen leasemaatschappijen, zoals AerCap, zo makkelijker terugvorderen.'

Roebels betalen

Bovendien zoekt Rusland vanwege de westerse sancties naar manieren om de uitstroom van buitenlandse valuta te beperken. Door luchtvaartmaatschappijen hun verplichtingen in roebels te laten betalen, verdwijnen er minder dollars en euro's uit het land.

Volg in ons liveblog het laatste nieuws over de oorlog in Oekraïne

Als leasemaatschappijen, onder meer om die reden, hun contracten met de Russische maatschappijen opzeggen, zijn ze er nu ook verre van zeker van dat ze hun vliegtuigen terug krijgen. Een overheidscommissie moet dan volgens het wetsvoorstel bepalen of het toestel terug mag worden gegeven.

Vliegtuigleasemaatschappijen kunnen door de sancties op Rusland en de Russische reactie daarop mogelijk miljarden euro's aan schade lijden. De verwachting is dat verzekeraars daardoor grote claims kunnen verwachten en dat er nog jarenlange rechtszaken zullen volgen.

Gerelateerde artikelen