Internationaal15 mrt '22 07:52Aangepast op 15 mrt '22 13:36

Russen beseffen: sancties zijn 'nieuwe realiteit'

Auteur: BNR Webredactie

Na bijna drie weken van oorlog in Oekraïne, met de daarbij horende sancties tegen Rusland, begint Rusland zich 'aan te passen, te settelen en te accepteren' dat dit 'de nieuwe realiteit is', merkt Jeroen Ketting, ondernemer en eigenaar van Lighthouse Group, vanuit Moskou.

Internationale bedrijven vertrokken vanuit Rusland, het luchtruim naar andere landen toe is gesloten en de ene na de andere economische sanctie stapelt zich op. Voor Russen is dat inmiddels een 'nieuwe realiteit'. 'Ik hoor al een paar keer verhalen van mensen om me heen die zeggen: 'Mijn grootvader at tijdens de oorlog ook gras, dus ik kan dat ook wel'. Aan de ene kant houdt het een keer op, maar aan de andere kant hebben de Russen een enorme capaciteit tot lijden', merkt de ondernemer in Moskou. 'De vraag is hoe lang dat verder gaat. Wat je ziet is dat twee op de drie Russen deze oorlog steunt', zegt Ketting met gevaar voor zijn vrijheid. Door het een 'oorlog' te noemen kan hij namelijk maximaal 15 jaar de gevangenis ingaan in Rusland.

Volg het laatste nieuws over de oorlog in Oekraïne in ons liveblog

'Propaganda heeft effect gehad'

'Het is bizar. (...). Ik kom hier zoveel mensen tegen die denken dat de Oekraïners bevrijd worden en tegen mij zeggen waarom ik in 2014 niet tegen de oorlog in de Donbas-regio was. De propaganda die hier al 20 jaar de hersenen wast, heeft wel echt zijn effect gehad', stelt Ketting die overigens zelf ook de effecten van de sancties merkt. 'Het verkeer van goederen en betalingen is schurend tot een halt gekomen. Het is verschrikkelijk moeilijk om de roebels waarmee je betaald wordt, te converteren naar euro's. Je ziet dat veel westerse bedrijven zelfs transporten die al onderweg waren, hebben omgedraaid. Zakelijk komt alles zo'n beetje stil te liggen.'

Prijsverhogingen

Westerse bedrijven die nog voorraad hebben in Rusland, proberen die nu gauw van de hand te doen. Maar niet voor een laag prijsje, volgens Ketting. 'Ze verhogen letterlijk de prijzen met 30- tot 40 procent. En het wordt gretig gekocht.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen