
De Ever Forward is net als de Ever Given, dat vorig jaar vastliep in het Suezkanaal, een groot containerschip met een lengte van 334 meter.
'Het schip is dit keer nog met aanzienlijk hogere vaarsnelheid op een zandbank geduwd. Dat was natuurlijk bij de Ever Given vorig jaar in het Suezkanaal aanzienlijk lager. En die massasnelheid heeft een enorme impact, dat heeft hem behoorlijk vastgezet', zegt Berdowski.
Minder groot probleem
In tegenstelling tot de Ever Given veroorzaakt de Ever Forward geen al te grote problemen voor het scheepvaartverkeer. Chesapeake Bay is veel breder dan het Suezkanaal en dus kan er om het gestrande containerschip heen worden gevaren. 'Bij de eerste duikinspecties bleek dat het schip niet beschadigd is, dus dat ziet er wat dat betreft allemaal goed uit. Maar hij staat wel behoorlijk vast. In de voorzichtige rekensommen is hij tussen de 15.000 en 20.000 ton grondgewicht. Dus dat betekent dat je wel weer te maken hebt met een grote uitdaging.'
Donjon-Smit is een samenwerkingsverband van Boskalis-dochter Smit Salvage en de Amerikaanse branchegenoot Donjon. De bedrijven zijn onderweg om de grondrekensommen te maken en te kijken hoe ze het schip kunnen 'de-belasten en hellen.'
Optimistisch
De specialisten van Donjon-Smit werken samen met onder meer de Amerikaanse kustwacht aan een plan voor het losmaken van het schip. Daarbij moet rekening worden gehouden met onder meer de getijden en het gewicht van het schip. Volgens een nieuwe planning wordt de Ever Forward woensdag in Norfolk verwacht, enkele honderden kilometers ten zuiden van Baltimore. Maar experts waarschuwen dat dit wel eens te optimistisch zou kunnen zijn.
Lees ook | Investeerder HAL wil Boskalis overnemen