Internationaal4 apr '22 11:06

Sluiten haven Shanghai: 'Alsof wij haven Rotterdam dichtgooien'

Auteur: BNR Webredactie

Door de sluiting van de haven van Shanghai in China dreigen er wéér tekorten, vooral bij witgoed en elektronica. Dat komt bovenop de tekorten die door de oorlog in Oekraïne ontstaan. Hoogleraar supply chain management Bart Vos verwacht dat het nog een tijd zal duren voordat alle leveranciers weer goed functioneren.

De haven van Shanghai begin februari.
De haven van Shanghai begin februari. (ANP/ Lu Hongjie )

'Ik verwacht dat de haven over een of twee weken wel weer opengaat, maar of hij dan normaal functioneert weten we niet', zegt Vos. Volgens hem gaat er een hele geschiedenis aan de al lopende tekorten vooraf. Zo benoemt hij de coronamaatregelen van de afgelopen twee jaar, daar bovenop komt de oorlog in Oekraïne, de inflatie is enorm hoog en daarnaast hadden we al last van een wereldwijd chiptekort. Over het laatste maakt Vos zich het meest zorgen.

Volg ons liveblog over de laatste ontwikkelingen in Oekraïne

'Sluiten van de haven overdreven en zwaar'

De hoogleraar kijkt daarom met verbijstering naar het sluiten van de haven in Shanghai. 'Het is alsof wij de haven in Rotterdam dicht zouden gooien; een invloedrijke wereldhaven. De Chinese regering geeft aan zulke maatregelen te nemen vanwege de omikronvariant. Juist daarom lijkt het vanaf een grote afstand allemaal wat overdreven en zwaar.'

Vos begrijpt niet waarom de Chinese overheid zulke drastische maatregelen treft, als het ze zelf ook pijn gaat doen. 'We zijn in de 'perfect storm' beland. Alle situaties samen zorgen voor verstoringen in de keten. Het is erg veel bij elkaar, dus in de prijzen gaan we dat allemaal ook zeker merken.'

Luister ook | EU en China overleggen over Oekraïne

Wereldwijd containertekort

Niet alleen allerlei gebeurtenissen zorgen voor verstoringen in de keten, maar ook containers die wereldwijd op verschillende plekken staan. Een container die van China naar Nederland wordt vervoerd kost 1.500 euro, terwijl een container van Nederland richting China 1.000 euro kost. Dit komt volgens de hoogleraar door een simpel economisch begrip: vraag en aanbod. 'Er gaat nou eenmaal meer onze kant op dan andersom. En dat wordt er nu al helemaal niet beter op.' Volgens Vos staat de tragedie in Oekraïne voorop, maar wordt het ons op het gebied van de supply chain alleen maar moeilijker gemaakt.

Lees ook | China en Rusland veroordelen Westerse sancties om oorlog Oekraïne

Gerelateerde artikelen