
Zowel Van Selms als Luman stellen daarbij dat de ontwikkeling van bijvoorbeeld de benzineprijs van veel zaken afhankelijk is. Ook heeft de koers van dollar een zeker effect op diezelfde prijs en is het standpunt van oliekartel OPEC van belang. Mochten zij besluiten om meer olie op te pompen, zou het aanbod toenemen en dus de prijs doen dalen. 'Maar als het aanbod ingewikkelder wordt, zoals bij dit plan van Brussel, zal het nooit prijsverlagend werken', aldus Van Selms. 'Het is nooit leuk als een bepaalde hoeveelheid olie wegvalt.'
Lees ook | 'Poetin werkt aan verbod olie en gas voor niet-bevriende landen'
Hij krijgt daarin bijval van ING-econoom Luman. Die denkt dat de hogere prijzen alleen maar zullen aanhouden als het voorstel van de Europese Commissie goedgekeurd wordt. De Commissie stuurt namelijk aan op het binnen een half jaar stoppen met de invoer van ruwe aardolie uit Rusland. 'De druk blijft dus op de ketel. We moeten langer rekening houden met hogere olieprijzen.'
Diesel
Luman verwacht dat de gevolgen voor dieselprijzen echter groter zijn dan die voor benzine zullen blijken, omdat Europa voor diesel afhankelijker is van Rusland. Die brandstof wordt vooral gebruikt door transportbedrijven. Transporteurs hebben volgens Luman vaak een clausule in contracten staan, waardoor de hogere brandstofkosten bij de opdrachtgever terec'tkomen. 'En dan komt dat bijvoorbeeld via Albert Heijn bij de consument terecht.'
Lees ook | Europese Commissie komt met nieuwe sancties
Maar volgens Luman is de invloed van hogere transportkosten het meest te merken bij producten met een lage waarde zoals goedkope kleding, speelgoed en huishoudartikelen, omdat daar een relatief groot deel van de kosten opgaat aan transport.
Geen tekort
Een tekort aan olie door een Russische boycot vreest de econoom niet. "Er is nog tijd om een overschakeling te realiseren." Daarvoor kijkt hij met name naar het Midden-Oosten.
De olieprijzen gingen woensdag omhoog nadat het voorstel van de Europese Commissie bekend werd. Een vat Amerikaanse olie kostte 3,3 procent meer, Brent-olie werd 3,1 procent duurder.