
Lees terug | Olieboycot G7 landen, dit gaat Rusland serieus pijn doen
Volgens Van der Linde betrekt Duitsland niet alleen olie via de Droezjba-pijpleiding die naar Oost-Duitsland gaat en daar raffinaderijen voedt, maar komt er ook via België en met name Nederland ruwe olie en olieproducten het land binnen. 'Tot begin mei was het zo dat ze wezen op toch wel de grote effecten op het bedrijfsleven en op de vervoerssector in Duitsland, daarom twijfel ik of ze daarmee alles bedoelen.'
Lees terug | Gasunie huurt tweede drijvende lng-terminal voor in de Eemshaven
Diesel en Nafta
Volgens Van der Linde importeert Europa veel diesel en stookolie. 'Je ziet dat daar de markt erg krap is, dat werkt ook door in de marges van bedrijven die diesel gebruiken zoals de olieverwerkende industrie of de chemie die Nafta als grondstof inneemt, maar ook bedrijven die heel erg van vervoersmiddelen afhankelijk zijn zullen dat voelen.'
Van der Linde merkt op dat het aan een goede impactstudie ontbreekt waar beleid op gemaakt kan worden. Ze ziet landen protectionistischer worden om de eigen economie te beschermen. 'Dat zijn effecten waarvan ik denk dat we er een beter zicht op moeten hebben om echt te begrijpen wat ons nog te wachten staat als dat plan doorgaat.'
Lees terug | EU overlegt over Russische olieboycot Hongarije zit daar niet op te wachten