Internationaal4 jul '22 18:47

Historische Duitse handelstekort 'geen probleem' voor Nederland

Auteur: BNR Webredactie

Duitsland heeft voor het eerst in ruim 30 jaar een handelstekort in een maand laten zien. Doordat de export afnam en de import toenam, kende de handelsbalans in mei een tekort van zeker 1 miljard euro. Maar volgens huiseconoom Han de Jong is dit forse handelstekort 'niet echt een probleem.'

De oorlog in Oekraïne speelt volgens De Jong 'zeker een rol' in het handelstekort. 'Duitsland is een energie-importeur en door de oorlog in Oekraïne zijn de energieprijzen fors gestegen. Dus dat heeft de importwaarde van Duitsland omhoog geduwd. En door die oorlog is ook de export van Duitsland naar Rusland natuurlijk gedaald, dat speelt ook een rol.'

Automobielindustrie

De belangrijkste factor is echter de Duitse automobielindustrie, stelt De Jong. 'De automobielindustrie heeft in Duitsland een heel groot gewicht en deze industrie worstelt enorm met de productie, onder andere door de chiptekorten. Die productie staat onder druk en daardoor ook de export.'

China

En dan is er nog een andere factor: 'Duitsland exporteert ook relatief veel naar China. China is sowieso bezig met een groeivertraging en daar komen die lockdowns ook nog eens een keertje overheen. Dus ook de export van Duitsland naar China staat onder druk. Zo leiden al die factoren samen tot een handelstekort voor Duitsland'.

Geen probleem

De oorlog in Oekraïne zet zich voort, evenmin als de lockdowns in China. Maar volgens De Jong is het Duitse handelstekort 'niet echt een probleem'. 'Het ene land heeft een handelsoverschot, het andere land heeft een handelstekort. Het wordt pas een probleem als je een heel groot structureel handelstekort hebt dat je niet kunt financieren. Maar 1 miljard tekort in één maand is voor Duitsland niet echt een probleem. Maar het laat wel zien dat er problemen zijn in de Duitse industrie.'

Nederland

Het handelstekort van Duitsland heeft weinig invloed op de economie in Nederland, stelt De Jong. 'Als je historisch kijkt, dan zie je dat de productie in de industrie in Nederland heel sterk samenhangt met die in Duitsland, maar dat is de laatste 1,5 tot twee jaar eigenlijk heel fors veranderd. Terwijl de productie in Duitsland eigenlijk heel slecht draait, zie je dat het in Nederland met die industriële productie juist behoorlijk goed gaat.'

Lees ook | Eerste Duitse handelstekort sinds 1991

Ook het vertrouwen van industriële ondernemers is in Nederland 'heel erg stevig', stelt De Jong. 'Ik zit eigenlijk elke maand naar die cijfers te turen en iedere keer denk ik: wat er in Duitsland aan de hand is, gaat bij ons ook tot klappen leiden, maar tot nu toe blijft dat uit. En dat heeft er dus mee te maken dat wij natuurlijk veel minder zwaar in die automobielindustrie zitten. We hebben ook minder directe export naar China toe.'

Gerelateerde artikelen