
‘Het lijkt er op dit moment niet op dat hij iets tegen de regels in heeft gedaan. Zoals Kroes. Maar Macron heeft wel actief geprobeerd Uber te faciliteren. Frankrijk was, buiten de Verenigde Staten, het eerste land waar Uber voet aan wal probeerde te krijgen. Dat was in 2014, toen Macron net minister was', zegt Bijlsma.
Maar schokkender is volgens haar dat het contact tussen Macron en Uber heel persoonlijk was. ‘Er werd naar hem ge-sms't als er iets tegen zat. Er was op dat moment ook veel onderzoek binnen Uber naar fraude. Toen er een inval bezig was en een pand werd doorzocht, werd Macron ge-sms't. Hij heeft daar destijds overigens niet op gereageerd.’
Start-ups
Als minister hield Macron zich volgens Bijlsma destijds wel vaker bezig met start-ups. ‘Hij wilde het monopolie van taxichauffeurs doorbreken en Uber, een start-up, een kans geven. Maar hij heeft geen rekening gehouden met de gevolgen voor chauffeurs die niet in dienst zijn, maar werken in een verkapt dienstverband zonder verdere bescherming. Althans, het lijkt alsof hij niet heeft stilgestaan bij die consequenties. Als dat wel zo is, zou het echt verwerpelijk zijn.’
Parlementaire enquête
Bijlsma vervolgt: ‘Er is veel aandacht voor deze zaak in de media. Maar het is vrij technisch, het hele verhaal en alle berichtjes. Het gaat ook om nuances. Er is een communistisch Kamerlid dat heeft gevraagd om een onderzoekscommissie. Maar met alleen het extreemlinkse blok gaan ze het niet redden. Er moet wel echt steun voor worden gezocht. Ik vermoed dat deze steun er op dit moment niet is.’
Lees ook | 'Oud-Eurocommissaris Neelie Kroes lobbyde in het geheim voor Uber'