Internationaal27 jul '22 13:20

Britse spoormedewerkers staken: treinverkeer 24 uur plat

Auteur: BNR Webredactie

Het treinverkeer in het Verenigd Koninkrijk is woensdag ontregeld omdat het spoorwegpersoneel staakt. Ze willen hogere lonen, mede als gevolg van de prijsstijgingen, betere arbeidsvoorwaarden en protesteren tegen inkrimping van het personeelsbestand. Ongeveer een op de vijf treinen rijdt en in sommige delen van het land ligt het treinverkeer volledig stil. 'Britse werknemers in de openbare sector zijn er in de afgelopen jaren vanwege jarenlange loonstagnatie al duizenden ponden op achteruitgegaan. Dus zeggen ze: met die salarisachterstand die er al is, willen we er niet nóg verder op achteruitgaan', zegt VK-correspondent Lia van Bekhoven.

Aan de 24 uur durende staking doen meer dan 40.000 leden van de vakbonden RMT en TSSA mee. Deze bonden vinden dat de salarissen mee moeten stijgen met de inflatie van 9,4 procent, momenteel het hoogste niveau in decennia. Vorige maand werd ook al drie dagen gestaakt, maar zonder succes.

Inflatie

Wat er nu op tafel ligt is een voorstel van 5 procent loonsverhoging voor spoorwegpersoneel, en iets meer werknemers die minder dan 33.000 pond per jaar verdienen. 'Maar de vakbond heeft dit geweigerd', vertelt Van Bekhoven. 'Die zegt: de inflatie alleen al is 9,1 % en zal naar verwachting stijgen naar 11 procent in het najaar.' Maar het punt is volgens Van Bekhoven dat het 'niet alleen om nu' gaat. 'Britse werknemers in de openbare sector zijn er in de afgelopen jaren vanwege jarenlange loonstagnatie al duizenden ponden op achteruitgegaan. Dus zeggen ze: met die salarisachterstand die er al is, willen we er niet nóg verder op achteruitgaan. Dus alles wat je nu biedt dat minder is dan 11 procent, betekent er verder op achteruitgaan.'

Lees ook | Grote staking legt Brits treinverkeer stil

'We willen verhoging die gelijke trend houdt met de stijgende kosten van levensonderhoud. We willen dit jaar kunnen kopen wat we vorig jaar konden kopen', zei een van de vakbondonderhandelaars.

Doorbraak

Een doorbraak lijkt voorlopig nog niet in zicht. Volgens RMT hebben Network Rail en treinmaatschappijen geen nieuw loonaanbod gedaan. De bonden richten hun woede ook op transportminister Grant Shapps, die volgens Britse media als direct verantwoordelijke wordt gezien. De minister weigert gehoor te geven aan de oproep van de bonden om aan te schuiven bij de onderhandelingen. Hij vindt dat de vakbonden en spoorbedrijven zelf tot een oplossing moeten komen.

Ook volgens Van Bokhoven is het 'lastig te zeggen' of de stakers met de demonstraties hun doel bereiken. 'Daarom zal het hier ook niet bij blijven.' De vakbond voor treinmachinisten, de ASLEF Group (Associated Society of Locomotive Engineers and Firemen), is van plan om op 30 juli te staken. Ook voor 18 en 20 augustus zijn stakingen aangekondigd door zowel spoorwegpersoneel als metropersoneel. 'Eerder deze maand legden juristen het werk neer, de komende periode is het onderwijs- en ziekenhuispersoneel aan de beurt, die gaan ook staken in het najaar. Hier en daar merk je wel dat er op lokaal niveau daardoor overeenkomsten bereikt zijn.'

Verkiezingen

De twee overige premier-kandidaten Liz Truss en Rishi Sunak, hebben beiden gisteren in een leiderschapsdebat gezegd dat als zij premier zijn, ze de vakbondsacties gaan beperken. 'Ze zullen dan stakingen in de gevoelige sectoren illegaal maken. Als dat gebeurt gaan de vakbonden alles platgooien.'

Lees ook | Londense metro vreest maandag chaos door staking

De druk van de overheid op de werkgevers om voet bij stuk te houden is groot, stelt Van Bekhoven. 'Volgens de overheid is het argument namelijk dat met loonsverhogingen inflatie wordt aangewakkerd. Maar de vakbonden betwijfelen dat de inflatie veroorzaakt wordt door nogal bescheiden lonen in de openbare sector.' Volgens de vakbonden wordt de hoge inflatie veroorzaakt door stijgende energieprijzen en de lonen in de particuliere sector, 'met name de bonussen.' In de openbare sector zijn de loonstijgingen in de afgelopen drie maanden beperkt gestegen die met 1,5 procent, in vergelijking met acht procent in de particuliere sector. 'Dus dat is het argument hier.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen