Internationaal8 aug '22 17:27

Lage waterstand verergert Duitse energiecrisis

Auteur: Bram van Eijndhoven

De lage waterstand in de Rijn is slecht nieuws voor de Duitse energiecrisis. Net nu het land meer kolen nodig heeft vanwege een tekort aan gas, wordt de capaciteit van de binnenvaart flink beperkt door de aanhoudende droogte. ABN AMRO voorziet ernstige gevolgen, aangezien meer dan de helft van de kolen die de Duitsers importeren via de Nederlandse binnenvaart wordt aangevoerd. Volgens de bank is circa 10 procent van de Duitse elektriciteitsproductie afhankelijk van deze import.

'Het gevolg is vooral hoge elektriciteitsprijzen in Duitsland', zegt Albert Jan Swart, ABN AMRO sectoreconoom Industrie, Transport & Logistiek. 'Eigenlijk zagen we dat vorige week al, dat de elektriciteitsprijzen in Duitsland een nieuw record aantikten. We zien nu al dat de zeer hoge energieprijzen gevolgen hebben voor de economie, bijvoorbeeld voor de Duitse industrie. De elektriciteitsprijzen zijn nog verder gestegen, dus dat leidt tot hoge kosten voor Duitse consumenten en bedrijven.'

Spannend

Duitsland verbruikt zowel bruinkool als steenkool. Bruinkool kan in Duitsland worden gewonnen, maar voor steenkool is Duitsland helemaal afhankelijk van de import. 'In het eerste kwartaal was zo'n 22 procent van de Duitse elektriciteit uit de steenkolencentrales afkomstig. Ongeveer 80 procent daarvan komt uit Nederland, en een heel groot deel daarvan wordt aangevoerd via Nederlandse binnenvaartschepen, vooral over de Rijn.'

Lees ook | De gevolgen van droogte voor scheepvaart én het water uit de kraan

Die schepen kunnen nu door de lage waterstanden veel minder lading meenemen, omdat ze anders te diep komen te liggen en vastlopen. Volgens ABN AMRO is de Duitse elektriciteitsproductie voor ongeveer 10 procent afhankelijk van steenkolen die via Nederlandse binnenvaartschepen worden geïmporteerd. 'Dat is fors. Er zijn nog wel wat kolencentrales die een voorraadje hebben, maar genoeg ook niet. Die centrales zullen de komende weken minder elektriciteit produceren, en dat kan wel gevolgen hebben. Het scheelt misschien maar een paar procent productie, maar die paar procent kan er wel voor zorgen dat het licht niet uitvalt. Dus het is wel heel spannend momenteel.'

Nederland

Voor Nederland zijn de gevolgen van de droogte beperkter, aldus Swart. 'Door de beperkte capaciteit in de binnenvaart worden de tarieven heel hoog. Bedrijven in bijvoorbeeld de chemische industrie en bouw moeten meer betalen om per schip materialen aan te voeren. En verder kan de droogte ook gevolgen hebben voor de landbouw, die dan minder productief is.'

Binnenvaartschip vaart onder de waalbrug bij Nijmegen.
Binnenvaartschip vaart onder de waalbrug bij Nijmegen. (ANP/ Hollandse Hoogte/ Flip Franssen)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen