Internationaal18 aug '22 16:55

Europa overspoeld met diesel

Auteur: BNR Webredactie

Een ware dieselarmada richting Europa is op komst door de aanhoudende energiecrisis. Miljoenen vaten met diesel zijn daarom naar Europa, blijkt uit data van Vortexa, dat bijhoudt waar energieschepen vandaan komen.

Doordat aanstaande sancties op Rusland, vanwege de oorlog in Oekraïne, handel in energie belemmeren met het land, moeten EU-lidstaten hun energie elders zoeken. De prijzen zijn daardoor flink gestegen en daarom wordt er vanuit Azië steeds meer diesel geïmporteerd. Er zijn dan ook vijf schepen onderweg met daarop bijna drie miljoen vaten diesel aan boord. Daarnaast komen er nog dieselvaten vanuit het Midden-Oosten onze kant op.

Miljoenen vaten met diesel zijn onderweg naar Europa, blijkt uit data van Vortexa, dat bijhoudt waar energieschepen vandaan komen.
Miljoenen vaten met diesel zijn onderweg naar Europa, blijkt uit data van Vortexa, dat bijhoudt waar energieschepen vandaan komen. (ANP / Kim van Dam)

Lage waterstanden

De vraag naar diesel is op dit moment enorm. Dat heeft vooral te maken met de lage waterstanden door de droogte op verschillende plekken in Europa. Schepen kunnen daardoor minder brandstof vervoeren door het binnenland, waardoor opslagen aangesproken worden. Die moeten weer met brandstof van buiten Europa aangevuld worden. De hoge gasprijzen zorgen er verder voor dat olie een interessantere brandstofkeuze is geworden.

Dat de nood hoog is laat ook het feit zien dat de Europese dieselvoorraad historisch laag is. Ronald de Zoete, olie- en gas-expert, benadrukt dat die voorraad gauw weer aangevuld moet worden. 'We hebben natuurlijk sancties in het leven geroepen, en dat zorgt ervoor dat we versneld onze voorraden moeten aanvullen voordat het straks spannend wordt. Hiermee kunnen we leveringen richting de vervoerssector ook waar maken.'

Lees ook | Europese dieselvoorraad historisch laag

Volgens handelaren komt er momenteel veel meer diesel uit Azië naar Europa toe dan normaal. Behalve de hoge prijzen hier heeft Azië momenteel last van overproductie, waardoor het vervoer naar Europa interessant is. Dat overschot is deels het gevolg van minder verbruik door een haperende Chinese economie die last heeft van lockdowns door het coronavirus. Ook is er minder vraag uit India naar brandstoffen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen