Internationaal29 aug '22 10:41Aangepast op 14 sep '22 13:48

'In september wordt er 3 miljoen ton graan geëxporteerd'

Auteur: Remy Kock

Momenteel wordt er meer Oekraïens graan via de Donau verscheept dan ooit sinds de oorlog in Oekraïne een half jaar geleden begon. Alleen al op zaterdag werd er 45 duizend ton via de rivier verscheept, zo meldt het Oekraïense ministerie van Infrastructuur.

Meer weten over Voedselzekerheid? Beluister de shortcast Europa in Crisis | Voedsel (zekerheid)

En dat kan gerust bestempeld worden als een positieve ontwikkeling, zo ook volgens Jan Willem Baas, de voorzitter van het Comité van Graanhandelaren. Wel geeft hij daarbij te kennen dat het een dure onderneming is. 'Dat komt door de lage waterstanden', stelt hij. Maar ook de beschikbaarheid van rivierboten aldaar lijkt mee te spelen in de prijs. 'Aan de andere kant loopt het vervoer van graan over de Zwarte Zee beter dan verwacht.'

(Kommersant)

Lees ook | Afrikaanse voedselcrisis ligt op de loer ondanks Oekraïense graanschepen

Hoeveel graanschepen er in de binnenvaart varen, is momenteel lastig te zeggen. Volgens Baas zijn er de afgelopen maanden enkele schepen in Nederland en Duitsland gekocht om naar het zuiden af te reizen. 'De boten zijn daar goed aangekomen, ook omdat er toen nog redelijk veel water was', zegt hij. 'Op dit moment kunnen ze maar een gedeelte van de Donau bevaren, daarna moeten ze het graan weer overladen op andere schepen die op hun beurt doorgaan naar West-Europa.'

Geen controle

Omdat de binnenvaartschepen met relatief kleine ladingen werken, vallen ze niet onder de controle van het Joint Coordination Center in Istanbul, wat graanladingen op zeeschepen controleert voor de Oekraïners en de Russen. En dat is een uiterst effectief initiatief, zo stelt Baas. 'Er zijn al 34 schepen verladen in de havens van Chornomorsk, Joezjne en Odessa.'

Lees ook | Rusland dreigt graanakkoord te dwarsbomen

Die schepen zijn tevens al vertrokken, maar de havens blijven zich met nieuwe schepen vullen. Zo zijn er door het Joint Coordination Center ruim 26 nieuwe schepen geïnspecteerd, waarvan er 11 in de havens van Oekraïne liggen om graan te laden.

Wereldmarkt

En dat heeft effect op de wereldmarkt, zo stelt Baas. 'Nu er meer schepen geladen worden, zakt de prijs ook. De graanprijs staat daarbij wel onder druk, en dan moet je denken aan 20 procent van het hoogste niveau dat we gezien hebben tijdens de oorlog. En we zijn nog lang op de niveaus van voordat de oorlog uitbrak, en dat kan ook niet, want er wordt best veel gedaan.'

Lees ook | 'India kan de wereld toch niet voeden'

Baas noemt het met recht indrukwekkend. Zo is er in de maand augustus al ruim 750.000 ton graan geëxporteerd met de schepen die vooralsnog bekend zijn. 'En dat is veel', zegt hij. 'Vertaal dat maar even naar 30.000 vrachtwagens.'

Kalmering, bestrijding en ondersteuning

Volgens Baas is het doorlaten van de Oekraïense graanschepen in verband met drie factoren ook ontzettend belangrijk, en dan niet alleen voor de wereldmarkt. 'Het kalmeert de grondstoffenmarkt, het bestrijdt honger in de wereld en het helpt de Oekraïense boeren met het exporteren van hun producten, waardoor ze inkomen vergaren en zich klaar kunnen maken voor de volgende oogsten.'

En de vooruitzichten zijn goed, zo concludeert Baas: 'Het Oekraïense equivalent van het Comité van Graanhandelaren heeft geraamd dat er in september 3 miljoen ton graan via de havens geëxporteerd wordt, waarbij er in oktober zelfs naar 4 miljoen ton kan worden gekeken. En dat is veel, want de normale export over de rivieren en spoorwegen gaat ook gewoon door.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen