Internationaal20 sep '22 11:43Aangepast op 21 sep '22 15:13

Nog geen besluit over Duitse OV-kaart

Auteur: Matthijs Meerman

De verkeersministers van de Duitse deelstaten hebben nog geen besluit genomen of er een vervolg komt op de succesvolle '9-euro OV-maandkaart'. Er is meer tijd nodig om alles rond te krijgen. Afgelopen zomer bleek de maandkaart een succes, Olaf Scholz noemde het zelfs 'één van de beste ideeën van zijn regering.'

De reden dat er nog geen besluit is genomen komt vooral door de financiering van het project. De overheid in Berlijn wil 1,5 miljard vrijmaken en de deelstaten moeten ook geld bijbetalen. '1,5 miljard is niet genoeg voor de deelstaten', vertelt Duitsland-correspondent Derk Marseille. 'De deelstaten willen graag verder met de kaart. Ze willen nu goed kijken wie wat gaat betalen, en daar is meer tijd voor nodig.'

Lees ook | Duitsland helpt inwoners in strijd tegen inflatie

De deelstaten willen voornamelijk meer tijd omdat hun infrastructuur meestal nog tekort komt. Afgelopen zomer zijn er 52 miljoen maandkaarten verkocht en de treinen zaten in de spits vaak overvol. 'Het gaat daarbij ook niet alleen om het OV, maar over de mobiliteit in het algemeen,' vervolgt Marseille. 'Duitsland wil ook meer laadpalen, en meer spoorprojecten.'

Ontwikkeling in het oosten

De auto is voor Duitsers enorm belangrijk. Door de maandkaart komt hier echter verandering in. Vooral in het oosten is het volgens Marseille belangrijk om dit project door te zetten. 'In het oosten van Duitsland is nu nog nauwelijks openbaar vervoer, vooral in de landelijke gebieden. Het is daar gebruikelijk dat mensen drie auto's hebben. Het doel van dit project is dan ook om de tweede en de derde auto door het OV te vervangen.'

Het is opmerkelijk dat Duitsland dit project door wil zetten. Volgens Marseille was dit een paar jaar geleden nog een enorm taboe. 'De auto is voor Duitsers een soort heilige koe. Maar door de hoge energieprijzen en de inflatie is het nu wel bespreekbaar.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen