China heeft belangen in ruim 20 Europese havens in Europa. Ruim de helft van de Rotterdamse containerterminal is in handen van bedrijven uit China en Hong Kong. 'De risico's zijn groot', denkt Berendsen, zeker als het gaat om spionage en sabotage.
Lees ook | Chinese invloed Europa groeit door investeringen in Europese havens
Hij ziet wel het economische belang van China voor de havens. 'Waar ik mij het meeste zorgen over maak is dat havens zich tegen elkaar uitspelen. Rotterdam, Zeebrugge en Hamburg beconcurreren elkaar enorm en daarom is een Europese havenstrategie noodzakelijk om te kijken hoe de Europese havens een goede toekomst kunnen hebben zonder de invloed van buitenlandse mogendheden.'
Lees ook | China bezit ruim 900 Nederlandse bedrijven: 'Grootste bedreiging economische veiligheid'
Cosco shipping
In die zin valt de Duitse deal met China over de haven in Hamburg slecht bij Berendsen. 'Die deal had Scholz niet mogen sluiten.' Het Chinese staatsbedrijf Cosco krijgt een deel van de terminals in handen, ondanks verzet vanuit het Duitse parlement en het kabinet.
Luister ook | BNR Europa #79: Zie, ginds komt de draak uit China weer aan (in Europese havens)
Duidelijk is dat dit ook een geldkwestie is, zegt Berendsen. 'We moeten kijken hoe er geïnvesteerd kan worden door overheden en met privaat kapitaal. Want alleen afhankelijk zijn van anderen is geen gezonde toekomst.' Volgens de Europarlementariër moet Europa lessen trekken uit de relatie met Rusland. 'Alle alarmbellen gingen daar af, en hier moeten we echt van leren om minder afhankelijk te worden van China.'
