De sanctiemaatregel vanwege de oorlog in Oekraïne zou op 5 februari moeten ingaan. Op dit moment importeren we volgens energie-expert Ronald de Zoete al een stuk minder Russische diesel. 'Voor de oorlog was het ongeveer 40 procent, dat is teruggevallen naar 25 procent. We zijn dus al goed bezig.’
‘Als het prijsplafond wordt geraakt, kan het nog minder worden. Dan gaat de verzekering een rol spelen en ook het vrachtvervoer, wat dan onder vuur komt te liggen', legt De Zoete uit. Maar daar zijn we nog niet. 'Dat zien we met olie ook. Daarbij wordt het prijsplafond niet geraakt, en zien we geen verandering van die stroom.'
Lees ook | 'Russische economie profiteert van prijsplafond'
De dieselprijs zal het plafond volgens De Zoete niet snel halen. 'Ik heb het even snel uitgerekend en een van de hoogste prijzen is nu ongeveer 1250 euro per ton en met het plafond dat nu is afgesproken, kom je uit op ongeveer 1200 euro per ton. Met die prijs kunnen we – ook als het krap wordt – nog een klein stukje vooruit. Ik denk dat het voor Europa belangrijk is dat we voorlopig diesel kunnen kopen van Rusland.’

China en zijn Covid-beleid
Naast Rusland zijn de Verenigde Staten, Saoedi-Arabië en India structurele leveranciers van diesel. ‘En China heeft besloten om meer olie te gaan importeren', zegt De Zoete. ‘Extra raffinaderijen mogen diesel maken. Een gevolg van het Covid-beleid dat is veranderd. Ze gaan nu heel veel diesel maken of gokken op het feit dat er een tekort komt aan diesel in Europa. Dan kunnen ze met grote marges diesel verkopen omdat ze heel goedkoop Russische olie hebben ingekocht in de afgelopen maanden. En stel dat de Covid-aanpak heel goed gaat, dan gaan ze zelf die diesel innen.’
Gasprijzen
De Zoete verwacht niet dat zo'n prijsplafond effect heeft op de Europese gasprijzen. ‘Sommige fabrieken zijn in het derde kwartaal van 2022 – toen de gasprijzen heel hoog waren – overgeschakeld van aardgas op diesel. Maar toen lagen de piekprijzen op ongeveer € 350,- per megawattuur. De prijs van aardgas is nu nog maar 15 procent van die piek. Ik ben dus niet bang dat we gaan terugschakelen naar diesel. Ik denk dat we gewoon aardgas blijven gebruiken en dat diesel naar het vervoer gaat.’
Lees ook | Zo komt Russische olie ondanks boycot toch naar Europa