
Hoewel een kleine vijftig afhaalpunten in het niet valt bij Nederlandse supermarktreuzen, noemt hoogleraar Marketing Kitty Koelemeijer van Nyenrode Business University Ochama het een interessante casus. 'Interessant genoeg verkopen ze niet alleen levensmiddelen en versproducten, maar ook veel non-food. En het is natuurlijk lastig om als buitenlandse toetreder een distributienetwerk op te bouwen, dat is ontzettend duur', aldus Koelemeijer.
Luister ook | Lidl: van dozenschuiver naar duurzame supermarkt
Ze stelt tevens dat het beleid vaak niet meewerkt. 'Zo moeten heel veel darkstores van flitsbezorgers dicht', vervolgt ze. 'Dus als oplossing hebben ze een overeenkomst gesloten met Blokker, waarbij hun winkels als afhaalpunt worden gebruikt. En dat zijn winkels waar je toch al voor een deel van hun assortiment naartoe gaat.'
Bestaande artikelen
Volgens Koelemeijer gaat het vooral om consumentenelektronica en huishoudelijke artikelen, en is de optie van vers een aanvulling van het assortiment. 'Dat maakt het een interessante tegenhanger, maar groot zijn ze bij lange na niet.'
Lees ook | Boodschappen worden ook in 2023 een stuk duurder
Of het een slimme strategie is om te groeien in Nederland durft ze dan ook te betwijfelen. 'Voor Blokker is het slim. Zij maken een deel van de kosten van de winkels goed en krijgen meer klanten over de vloer', zegt ze. 'Ik denk dat het vanuit dat oogpunt zeer logisch is. Maar Ochama zit juist met het probleem dat ze al een paar dingen hebben geprobeerd met afhaalpunten. Maar een afhaalpunt waar men speciaal naartoe moet gaan om jouw producten af te halen, terwijl de webwinkel klein is en niet is afgestemd op de Nederlandse markt, dan is het een grote stap naar zo'n afhaalpunt. Daarom hebben ze nu een pilot uitgevoerd met Blokker, en dat is blijkbaar goed uitgepakt. Maar of het voor de versproducten gaat werken? Misschien is het voor een deel gemak wat Blokker nu ook zal aanbieden.'
JD.com
Ochama is een dochteronderneming van JD.com, dat op zijn beurt weer onderdeel is van Tencent. 'Een van de twee grote onlineplatformen in China, naast Alibaba Group', gaat ze verder. 'Tencent is ook de partij achter WeChat. En die hebben diepe zakken. Maar tegelijkertijd is de afzetmarkt in Europa relatief klein voor dat bedrijf, en dat betekent dat ze er minder moeite voor zullen doen om het op de Nederlandse markt aan te passen.'
Lees ook | Nederland betaalt meer voor boodschappen dan andere Europese landen