
En dat zit hem met name in de omvang van de binnengekomen orders, zo denkt sectoreconoom Industrie Albert-Jan Swart van ABN Amro. 'Er zijn grote orders binnengekomen, onder andere voor de vliegtuigindustrie', zegt hij. 'Als je die grote orders niet meerekent, is er nog steeds sprake van een daling in de Duitse industrie.'
Lees ook | Duitsers moeten nóg sneller van gas af
Echter, de daling ten opzichte van november is miniem te noemen met 0,6 procent. Swart: 'Het is wel opvallend dat de algehele cijfers beduidend beter zijn dan verwacht, want als je kijkt naar de voorlopende indicatoren, waren die over december niet zo heel positief. Maar de cijfers die nu naar buiten komen vanuit het Duitse statistiekbureau zijn best wel goed.'
Kwartaalcijfers
De cijfers staan in schril contrast met de kwartaalcijfers die het Duitse statistiekbureau Destatis vorige week naar buiten bracht. Die waren juist pessimistisch. 'De Duitse industrie heeft natuurlijk een tijd in de put gezeten', duidt Swart. 'Dat had alles te maken met de Russische invasie van Oekraïne en de energiecrisis, maar we zien nu dat het optimisme in de Duitse industrie langzaam aan het terugkeren is.'
Lees ook | Scholz weet het zeker: geen recessie in Duitsland
Swart stelt dat Duitse industriële bedrijven in januari voor het eerst sinds de invasie weer optimistisch waren over het aankomende jaar. 'Zij hadden toen voor het eerst weer positieve verwachtingen voor het jaar, en dat zal onder andere te maken hebben met de gedaalde energieprijzen.'
Olieboycot
Of de olieboycot op Russische producten - die gisteren is ingegaan - roet in het eten zal gooien voor Duitsland, durft Swart niet te zeggen. 'Ik denk dat die olieboycot niet zo heel belangrijk is voor de industrie', vervolgt hij. 'Er zijn wel wat anekdotes over Duitse bedrijven die van gas op diesel zijn overgestapt om de fabriek te stoken, maar de gasprijzen zijn echt behoorlijk gedaald ten opzichte van het hoogtepunt in augustus.'
Lees ook | Duitsland sluit megadeal voor Amerikaans lng
Derhalve denkt Swart niet dat het veel effect zal hebben. Temeer omdat diesel ook duurder is geworden, en nog veel duurder kán worden door de ingevoerde oliesancties. In het ergste geval kunnen die overgeschakelde industriële bedrijven weer overschakelen op gas, dus voorziet Swart geen groot probleem.
Duitsland blij, Nederland blij
Goede cijfers in Duitsland is ook goed nieuws te noemen voor de Nederlandse industrie. 'De Nederlandse industrie is heel sterk verbonden met de Duitse industrie, mede ook omdat Duitsland de belangrijkste exportmarkt is voor Nederlandse bedrijven', stelt Swart. 'En daar zien we dat de cijfers sinds november aan de beterende hand zijn.'
Als voorbeeld haalt hij de NEVI-inkoopmanagersindex aan. Daarin wordt duidelijk dat het pessimisme flink afneemt onder Nederlandse inkoopmanagers van industriële bedrijven. 'En dat zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het feit dat de Duitsers minder pessimistisch zijn.'