Schepen van Frontex halen migranten al direct vlak aan de Libische kust af, vertelt correspondent Rob Savelberg. 'Daarmee is Frontex eigenlijk een soort van taxidienst, of veerbootachtige organisatie geworden.'
Savelberg vloog in een helikopter met Frontex naar de Libische kust. Naar schatting arriveren zo'n 4000 mensen per dag vanuit Libië in Italië.
'De directeur van Frontex zei tegen me dat smokkelaars gewoon in Rome het crisiscentrum opbellen, dat ze enkele kilometers varen, de migranten met 150 man in bootjes proppen en ze dan aan hun lot overlaten en dan zeggen tegen de kustwacht in Rome: kom ze maar halen. En dat gebeurt dan ook met grote operaties: schepen, helikopters, vliegtuigen enzo, die allemaal daar naartoe komen en ze dan richting Italië brengen.'
Misbruik
Het bestrijden van illegale migratie is een van de kerntaken van Frontex. In de praktijk blijkt de dienst in de Middellandse Zee dus iets heel anders te doen. De reden is dat Frontex zich, behalve met het bestrijden van illegale migratie, ook bezighoudt met een andere prioriteit: het redden van mensen in nood.
'Dat is dus een groot en ook duivels dilemma dat Frontex heeft', concludeert Savelberg. 'De mensenrechten verplichten hen om ze te redden. Dat betekent dat die smokkelaars natuurlijk inderdaad goud geld maken en absoluut ook misbruik maken van de bevoegdheden van Frontex.'
Maatregelen
Het Europees Parlement heeft voorgesteld Frontex daadkrachtiger te maken door het om te vormen en meer mankracht te geven. Volgens Savelberg is het de vraag of het iets zal uithalen omdat eerder al vergelijkbare maatregelen werden genomen.