'AFM veel te afwachtend, KPN moet aangepakt worden'
Bij de aanschaf van een mobieltje met telefoonabonnement heeft KPN veel meer rente in rekening gebracht dan mocht. KPN zelf zegt niets verkeerd te hebben gedaan, maar de Consumentenbond wil dat de AFM in actie komt.
Door de hoge rentes zouden klanten tot 10 euro per maand te veel hebben betaald, zegt ConsumentenClaim op basis van eigen onderzoek. 'We zijn erachter gekomen dat KPN rente's in rekening bracht boven de 100 procent', zegt Stef Smit van ConsumentenClaim. 'En dat komt omdat in zo'n telefoonabonnement het toestel eigenlijk een lening is, die dan bijvoorbeeld in 12 of 24 maanden moet worden afbetaald. Zonder dat ze dat tegen klanten vertelden brachten ze daarvoor absurd hoge rente's in rekening.'
Veel te hoog
De Hoge Raad heeft in 2014 al gezegd dat providers duidelijk moeten aangeven hoe duur een 'gratis' toestel bij een abonnement in werkelijkheid is omdat het in feite gaat om een koop op afbetaling. Officieel mag op krediet maximaal 14 procent rente worden gerekend. Bij KPN lag dat dus vele malen hoger.
Reactie KPN
Volgens KPN klopt het niet wat de stichting zegt. 'Ze kijken vanuit de nieuwe situatie naar oude proposities, terwijl de nieuwe situatie nog niet van toepassing is. Er is een overgangsperiode om aan de nieuwe situatie te voldoen en de telecomsector is in gesprek met de AFM om hier invulling aan te geven.'
Maatregelen treffen
Maar Joyce Donat van de Consumentenbond vindt de AFM veel te afwachtend. 'KPN houdt zich niet aan de regels van de Wet financieel toezicht. Dit voorbeeld laat zien dat als er geen vergunning is, er ook geen toezicht is. Wij benadrukken dit al jaren. De AFM moet met maatregelen komen.'
Wat kun je zelf doen?
Gedupeerde consumenten kunnen volgens Donat het beste eerst naar KPN zelf gaan om het geld terug te vorderen. 'Als dat niet lukt kunnen ze naar een geschillencommissie of de rechter stappen.' Het is natuurlijk de vraag of de kosten hiervan opwegen tegen het verloren geld.