Juridisch26 jan '17 17:34

Verstappen wil vergoeding voor filmpje met lookalike

Auteur: Benjamin Harmsen

Het management van Max Verstappen eist 350.000 euro van de Utrechtse online-supermarkt PicNic. De supermarkt plaatste een filmpje op Facebook, waarin een dubbelganger van Max Verstappen hun boodschappen bezorgt.

De neppe Verstappen reed in een soortgelijke wagen. Foto: ANP
De neppe Verstappen reed in een soortgelijke wagen. Foto: ANP

Dat filmpje is natuurlijk een parodie op de reclame van de Jumbo, waarin de echte Max Verstappen ook boodschappen bezorgt.

 

Nu zegt het management van Max Verstappen dat het portretrecht van Verstappen is geschonden.

'Ik denk wel dat hij een zaak heeft', zegt Evert van Gelderen, advocaat bij Banning Advocaten en specialist op het gebied van portretrecht: 'Het gebruik van een lookalike werd eerder al eens verboden, waarbij een schadevergoeding werd toegekend.'

Volgens Van Gelderen zou Verstappen normaal gesproken een vergoeding kunnen vragen voor zijn commercieel portretrecht. 'Al meen ik dat dit hoge bedrag voor een volledige televisiecampagne zou zijn geweest. Bij PicNic ging het om een eenmalig gebruik op een Facebook pagina. Daar zou over het algemeen een lager bedrag voor gelden.'

Het was maar een grapje

'Het is aannemelijk dat de rechter een vergoeding toekent, wanneer deze meent dat de lookalike te veel op Verstappen lijkt', zegt Van Gelderen. 'Daarbij wordt meestal korte metten gemaakt met het argument van humor, dat vaker wordt aangevoerd in dit soort kwesties.'

Het bedrijf iLocal maakte volgens Van Gelderen in 2005 naar eigen zeggen een parodie op een reclame waarin Katja Schuurman figureerde. 'Maar wanneer het duidelijk is dat je iemands populariteit gebruikt voor een commerciële boodschap, dan zal de rechter dat vooropstellen. Dat maakt het argument dat het maar een grapje was niet zo sterk.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen