
Eén van de organisaties die een eventuele zaak wil gaan voeren, is consumentenorganisatie ReisRecht. ‘We kunnen er rustig vanuit gaan dat we honderden tot duizenden claims binnenkrijgen’, verwacht Marinus Hoorntje van ReisRecht. ‘We zijn nu aan het inventariseren wat de vervolgstappen moeten zijn.’
Ook luchtvaartmaatschappijen mogelijk aansprakelijk
De betreffende vliegmaatschappijen hadden reizigers vooraf moeten inlichten dat ze vroeger hadden moeten vertrekken naar Schiphol, stelt Hoorntje. ‘Daar waar die maatschappijen dat netjes hebben gedaan, valt die maatschappij een stuk minder te verwijten. Dan kom je al snel bij het aansprakelijkheidsstelling van de luchthaven. Daar waar die luchtvaartmaatschappijen dat niet aan kunnen tonen, wordt het toch een heel ander verhaal. Dan is het inderdaad zo dat de luchtvaartmaatschappij kan worden aangesproken.'
Hoorntje wil dat alle schade die rechtstreeks voortvloeit uit het feit dat mensen niet hebben kunnen vliegen, wordt vergoed. ‘Dat verschilt per passagier.’ Hij noemt daarnaast een voorbeeld uit Duitsland, waar een reiziger succesvol de luchthaven van München voor de rechter sleepte. ‘Aangezien vrijwel alle wetten in dit soort kwesties hun oorsprong vinden in Europa, dan is de kans groot dat de rechter in Nederland dat ook zal volgen’, verwacht Hoorntje.