Juridisch18 mei '17 09:40

KitKat nu zelf aan een break toe?

Auteur: Jelle Maasbach

De KitKat is niet te patenteren. Voor de vierde keer op rij heeft de snoepreepmaker een rechtszaak hierover verloren.

ANP/AFP
ANP/AFP

De rechter vindt het snoep niet uniek genoeg en weigert een patent te verlenen. Nestlé zegt teleurgesteld te zijn en denkt over een volgende stap.

Inzet van de rechtszaak in Engeland was het verkrijgen van een patent op de beroemde viervinger, de vier reepjes van chocolade met daarop het logo. Eigenaar Nestlé moest voor de vierde keer een verlies nemen omdat de rechter vond dat de snoepgigant niet goed genoeg had aangetoond dat een patent noodzakelijk was.

Onderbouwing uitspraak

Nestlé wilde een Europees patent aanvragen, zodat het snoepje in heel Europa beschermd is tegen copycats, maar daar ging de rechter dus niet in mee. Het oordeel is in lijn met andere uitspraken: het bewijs dat Nestlé levert gaat niet zo ver dat klanten het snoep in de verpakking altijd associëren met Nestlé in plaats van andere fabrikanten.

Verder zegt de rechter: het onderscheid tussen een KitKat en vergelijkbaar snoepgoed kan zeer technisch zijn, maar is belangrijk omwille van de aard van het handelsmerk. Want door een patent krijgt handelaar namelijk voor altijd een monopolie.

De KitKat werd in 1935 voor het eerst verkocht in het Verenig Koninkrijk en veroverde later de rest van de wereld. Kleine geruststelling voor de snoepmaker: in Duitsland, Frankrijk, Australië, Zuid-Afrika en Canada is de KitKat wel beschermd. 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen