Juridisch13 okt '17 06:33Aangepast op 13 okt '17 07:19

Albert Heijn ziet af van miljoenenclaim tegen pluimveehouders

Auteurs: Bastiaan Kleinjan en Marjan van den Berg

Albert Heijn legt geen miljoenenclaim neer bij de Nederlandse pluimveehouders voor hun rol in het fipronil-schandaal. Dat bevestigt de supermarkt tegenover BNR.

Woordvoerder Anoesjka Aspeslagh legt uit waarom de supermarkt afziet van een claim: 'Nederland is gebaat bij een sterke pluimveesector. Er is al heel veel schade geleden. Dat is de reden dat wij hebben besloten om geen claim in te dienen.' Dit ondanks het feit dat supermarkten enorme financiële schade hebben geleden, toen er deze zomer miljoenen eieren uit de schappen moesten worden gehaald.

Hopen dat andere supermarkten volgen

Aspeslagh hoopt dat andere supermarkten het voorbeeld van Albert Heijn zullen volgen. 'Het zou heel mooi zijn als meer supermarkten dit voorbeeld volgen. Het zou echt bijdragen aan een sterke pluimveesector.' Supermarktkoepel CBL weet desgevraagd nog niet of andere supermarkten hieraan meedoen.

Jumbo wacht onderzoek af

Supermarkt Jumbo laat in een reactie weten het onderzoek van Winnie Sorgdrager af te wachten. De oud-minister doet op dit moment onderzoek naar het fipronilschandaal. Dat onderzoek is volgens planning aan het einde van dit jaar klaar. 'Wel is het zo dat onze schade in het niet valt bij die van de boeren. Dat nemen we wel mee in ons besluit', schrijft Jumbo-woordvoerder Claire Trügg in een reactie.

Lees ook: Dossier Fipronil-schandaal

'Heel goed nieuws'

Het besluit van AH is een grote meevaller voor de pluimveehouders. CBL liet deze zomer weten dat alle schade die supermarkten hebben geleden, zou worden verhaald op de kippenboeren die fipronil als bestrijdingsmiddel hadden gebruikt. 'Dit is hartstikke fijn', zegt Hennie de Haan, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders. Ze denkt dat een miljoenenclaim hiermee is voorkomen.

In Nederland is de eierconsumptie weer op het oude niveau, zegt De Haan. 'De consumptie zit zelfs ietsjes boven het niveau van een jaar geleden. Daar zijn we heel erg dankbaar voor.' In het buitenland duurt het herwinnen van het vertrouwen in Nederlandse eieren langer, zegt ze erbij.

Overigens kunnen de leveranciers van fipronil en toezichthouder NVWA nog steeds claims verwachten van de pluimveehouders. De Haan: 'Dat is in voorbereiding; dat soort dingen kent toch een langere doorlooptijd.'

Gerelateerde artikelen