'Woekerpoliszaak ASR gaat grote gevolgen hebben voor andere verzekeraars'
ASR heeft voor de tweede keer dit jaar een woekerpoliszaak verloren. Het gerechtshof in Den Bosch bepaalde dat de verzekeraar een klant ruim achtduizend euro terug moet betalen, omdat vooraf versterkte informatie onjuist en misleidend was.
Volgens Stef Smit van ConsumentenClaim is dit een vergaande uitspraak. 'Gelet op de motivatie van het hof, geldt deze uitspraak ook voor andere verzekeraars. Dus dit gaat behoorlijk ver', reageert hij. 'We procederen al tegen andere verzekeraars, dus er zitten de komende periode meer uitspraken aan te komen. Die wachten we in spanning af.'
'Gerechtshof maakt er korte metten mee'
Verzekeraars verscholen zich altijd achter de indirecte transparantie. 'Ze waren van mening dat ze alleen maar hoefden te vertellen wat een klant per maand ging betalen en wat hij mogelijk aan het einde ging overhouden, als ze een woekerpolis kochten. Ze gaven geen informatie over de kosten die ze inhielden. Het gerechtshof maakt daar nu korte metten mee. Als je kosten inhoudt, moet je dat netjes aan de klant vertellen.'
ConsumentenClaim sloot eerder al een schikking met Allianz. 'Daar waren we heel blij mee, onze cliënten krijgen daar een goede vergoeding. Mogelijk dat deze uitspraak ASR op het goede spoor zet', hoopt Smit.