Juridisch27 feb '18 16:22Aangepast op 27 feb '18 17:40

Verkeersborden voor dieselverboden liggen al klaar

Auteur: Bastiaan Kleinjan

Duitse steden mogen dieselauto's weren uit bepaalde delen van hun binnenstad. De Duitse federale rechtbank verwierp vanmiddag het hoger beroep tegen een uitspraak van een lagere rechtbank.

Demonstranten voor de rechtbank in Leipzig.
Demonstranten voor de rechtbank in Leipzig. (EPA)

Dat hoger beroep was aangespannen tegen dieselverboden in twee Duitse steden. 'De rechter heeft nu bepaald dat een stad zelf mag bepalen of er dieselverboden worden ingesteld', vertelt correspondent Derk Marseille. Hamburg heeft als reactie op de uitspraak al laten weten binnen enkele weken een aantal straten in de binnenstad op slot te willen gooien voor vervuilende auto's. 'Dat gaat in sommige gevallen om diesels van drie jaar oud. Ze hebben aangegeven dat de verkeersborden om dieselverboden duidelijk te maken al klaar liggen', vervolgt Marseille.

Strijd tussen autolobby en milieuorganisaties

Volgens Marseille gaan de dieselverboden in de praktijk weinig verschil maken, maar toont het vooral de strijd tussen de Duitse autolobby en milieuorganisaties. 'Autofabrikanten en hun lobby moeten rekening houden met verliezen op de beurs en een verlies in vertrouwen. De milieulobby is deze strijd aan het winnen. Het staat vooral symbool voor de steeds groter wordende strijd tussen de autolobby en milieuorganisaties', stelt Marseille.

Volgens Fred van Putten, voormalig directielid bij Daf en MAN, is de chaos nu compleet. 'Zeventig gemeenten waar de uitstoot groot is, mogen nu op eigen houtje gaan bepalen wat ze gaan doen. Dat wordt natuurlijk een onmogelijk verhaal. De Duitse regering heeft dit verhaal maar voor zich uitgeschoven, zoals mevrouw Merkel wel meer dingen voor haar uitschuift. Ze durven nu geen beslissing te nemen, want er is geen regering. De Duitse autobranche aanpakken staat gelijk aan politieke zelfmoord en zover is het nu gekomen', stelt hij.

Landelijke regeling

Van Putten pleit voor een landelijke regeling, die alle stadsbesturen kunnen volgen. 'Wie gaat dit controleren? Als je de straat blokkeert, kan er nog een politieagent voor staan om te vragen naar een kentekenbewijs. Als je zeventig steden op eigen houtje laat beslissen wat ze aan maatregelen gaan doen, dan wordt het een heel moeilijk verhaal. Die auto's zijn niet te identificeren.'

Dat juist in Duitsland dit soort zones worden ingevoerd, maakt het volgens Van Putten extra pikant. 'Het blijft niet bij diesels. De baas van de Duitse Umwelthilfe - de groep achter de rechtszaak - heeft gezegd dat nu de diesels voor elkaar zijn, ze nu de benzineauto's gaan aanpakken. Hij legt gewoon een bom om de hele mobiliteit in Duitsland. Dat is ook het probleem met de Umwelthilfe, dat is geen milieuclub maar een claimclub', klinkt Van Putten kritisch.

Gerelateerde artikelen