BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Juridisch

Verkeersborden voor dieselverboden liggen al klaar

  • Bastiaan Kleinjan
dinsdag 27 februari 2018, 16:22 Update: dinsdag 27 februari 2018, 17:40

Duitse steden mogen dieselauto's weren uit bepaalde delen van hun binnenstad. De Duitse federale rechtbank verwierp vanmiddag het hoger beroep tegen een uitspraak van een lagere rechtbank.

Demonstranten voor de rechtbank in Leipzig.
Demonstranten voor de rechtbank in Leipzig.EPA

Dat hoger beroep was aangespannen tegen dieselverboden in twee Duitse steden. 'De rechter heeft nu bepaald dat een stad zelf mag bepalen of er dieselverboden worden ingesteld', vertelt correspondent Derk Marseille. Hamburg heeft als reactie op de uitspraak al laten weten binnen enkele weken een aantal straten in de binnenstad op slot te willen gooien voor vervuilende auto's. 'Dat gaat in sommige gevallen om diesels van drie jaar oud. Ze hebben aangegeven dat de verkeersborden om dieselverboden duidelijk te maken al klaar liggen', vervolgt Marseille.

Strijd tussen autolobby en milieuorganisaties

Volgens Marseille gaan de dieselverboden in de praktijk weinig verschil maken, maar toont het vooral de strijd tussen de Duitse autolobby en milieuorganisaties. 'Autofabrikanten en hun lobby moeten rekening houden met verliezen op de beurs en een verlies in vertrouwen. De milieulobby is deze strijd aan het winnen. Het staat vooral symbool voor de steeds groter wordende strijd tussen de autolobby en milieuorganisaties', stelt Marseille.

Volgens Fred van Putten, voormalig directielid bij Daf en MAN, is de chaos nu compleet. 'Zeventig gemeenten waar de uitstoot groot is, mogen nu op eigen houtje gaan bepalen wat ze gaan doen. Dat wordt natuurlijk een onmogelijk verhaal. De Duitse regering heeft dit verhaal maar voor zich uitgeschoven, zoals mevrouw Merkel wel meer dingen voor haar uitschuift. Ze durven nu geen beslissing te nemen, want er is geen regering. De Duitse autobranche aanpakken staat gelijk aan politieke zelfmoord en zover is het nu gekomen', stelt hij.

Landelijke regeling

Van Putten pleit voor een landelijke regeling, die alle stadsbesturen kunnen volgen. 'Wie gaat dit controleren? Als je de straat blokkeert, kan er nog een politieagent voor staan om te vragen naar een kentekenbewijs. Als je zeventig steden op eigen houtje laat beslissen wat ze aan maatregelen gaan doen, dan wordt het een heel moeilijk verhaal. Die auto's zijn niet te identificeren.'

Dat juist in Duitsland dit soort zones worden ingevoerd, maakt het volgens Van Putten extra pikant. 'Het blijft niet bij diesels. De baas van de Duitse Umwelthilfe - de groep achter de rechtszaak - heeft gezegd dat nu de diesels voor elkaar zijn, ze nu de benzineauto's gaan aanpakken. Hij legt gewoon een bom om de hele mobiliteit in Duitsland. Dat is ook het probleem met de Umwelthilfe, dat is geen milieuclub maar een claimclub', klinkt Van Putten kritisch.

AutoDieselgateDuitslandGezondheidJuridischMobiliteit
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Deze tuner is immuun voor de coronacrisis

'Autosector wacht een zwaar jaar'

Grapperhaus: Brief van werkgever niet genoeg

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Poetin voor paal

Heeft u nog een hond over?

Opinie | De min is echt groter dan deze 7,6 miljard

Deze tuner is immuun voor de coronacrisis

SCHAAL VAN HEBBEN | Sony WH 1000 XM 4

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play