Juridisch27 jun '19 07:01Aangepast op 27 jun '19 09:48

Websites overtreden massaal cookiewallverbod

Auteur: BNR Webredactie

Bedrijven lappen op grote schaal het cookiewallverbod aan hun laars. Sinds een paar maanden mogen websitebezoekers niet worden geweigerd als ze niet willen dat hun surfgedrag wordt gevolgd. Toch heeft 40 procent van de sites maling aan dit verbod.

Dat blijkt uit een inventarisatie door BNR van de 75 meest bezochte websites van Nederland. Het gaat om sites die gebruik maken van een cookiemuur waarbij bezoekers de toegang wordt ontzegd als ze niet akkoord gaan met de voorwaarden. In de voorwaarden staat bijvoorbeeld dat je surfgedrag wordt gevolgd of vastgelegd, dat gebeurt doormiddel van zogenoemde ‘tracking cookies’. Bedrijven gebruiken deze cookies voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Daarmee zijn ze volgens de Autoriteit Persoonsgegevens in overtreding. De toezichthouder bepaalde vier maanden geleden dat websites toegankelijk moeten blijven voor bezoekers die niet akkoord gaan met deze ‘tracking cookies’. Als websites toch de toegang weigeren, overtreden ze de wet.

Luister ook: Juridische zaken: wat de AVG gebracht heeft

Bedrijven trekken zich niets aan van dit verbod. Vooral nieuwssites zoals De Telegraaf, de Volkskrant en ook BNR overtreden de regels. De Autoriteit Persoonsgegevens bevestigt nog altijd ‘veel klachten’ te krijgen over deze cookiewalls. In een reactie schrijft de toezichthouder: ‘Partijen kunnen achteraf niet zeggen dat ze de spelregels niet kenden, die hebben we expliciet bekend gemaakt.’ Verder waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens dat bedrijven die zich niet aan de regels houden een ‘serieus risico’ lopen om op de vingers te worden getikt. Hun woordvoerder wil niet zeggen of er al boetes zijn uitgedeeld.

Boetes

Bart Schermer, juridisch adviseur bij Considerati en hoofddocent internetrecht aan de Universiteit Leiden, kijkt er niet van op dat bedrijven zich niet aan de regels houden. ‘De Autoriteit Persoonsgegevens interpreteert de wet vrij streng, hierop valt behoorlijk wat af te dingen.’ Volgens Schermer gaan bedrijven niet hun businessmodel overboord gooien als er een kans bestaat dat zo’n maatregel achteraf niet nodig is. Hij vindt dat de bal bij de toezichthouder ligt: ’Die moet zo snel mogelijk boetes uitdelen. Vervolgens kan de rechter zich hierover buigen en bepalen of zo'n boete terecht is.'

VVD-Tweede Kamerlid Jan Middendorp is het met Schermer eens. Hij vindt dat we de wet moeten handhaven, maar wil tegelijkertijd kijken of de uitwerking niet zijn doel voorbijschiet. ‘De wet is bedoeld om de macht van databedrijven als Facebook te beperken. Het moet niet het businessmodel van alle bedrijven die geld verdienen aan advertenties kapot maken.’

(Telegraaf)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen