En dan gaan de celstraffen voor gevaarlijk en onverantwoord rijgedrag ook nog eens flink omhoog. De vraag is of dat allemaal gaat helpen. 'Nee', zegt Saskia de Craen, verkeerspsycholoog bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, 'uit verschillende studies blijkt dat zwaarder straffen niet echt gaat helpen in het voorkomen van ongevallen.'
Pakkans
Daarnaast is het voor effectieve verkeershandhaving belangrijk dat er een hoge pakkans is. En die is volgens De Craen in Nederland juist minder geworden. De effectiviteit van een fuik is afgenomen, zegt de politie ook, mede door social media. Mensen weten binnen een half uur precies waar de politie staat.
Hoe moet het dan wel? Voor de groep roekeloze rijders in het algemeen moet er echt geïnvesteerd worden in die pakkans, zegt De Craen. Maar de groep zware alcoholovertreders heeft een heel andere aanpak nodig. 'Omdat ze vaak alcoholafhankelijk zijn, zou je ze eerder moeten helpen, met psychologische bijstand. De oorzaak van het probleem aanpakken, eventueel in combinatie met een alcoholslot.'
