Lees ook | Volkswagen met gedwongen sjoemelcompensatie nog verder in het nauw
Conformiteit
Het Duitse hooggerechtshof heeft bepaald dat volgens de Europese normen 'Euro 4, 5 en 6' bepaald dat de auto's die betrokken zijn in het sjoemelschandaal niet conform zijn aan die Europese regels. 'Volkswagen krijgt keer op keer de kous op de kop. Hoelang wil je nog vechten?', vraagt Femke Hendriks van de Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice zich af.
Lees ook | Dossier Dieselgate
EA189-motor
De ontwikkelingen in Duitsland gaan nog verder. De uitspraak van vandaag gaat over een bepaald type moter: de EA189. 'Het blijkt nu ook dat de opvolger van deze motor, de EA288, ook besmet was met die sjoemelsoftware. Ook een ander type motor voor de luxe-auto's van Audi en Porsche. Dat betekent dat er een verbreding van de scope wordt toegevoegd aan deze rechtszaak. Dat betekent ook dat Volkswagen gewoon is doorgegaan met deze praktijken en dat Volkswagen nog lang niet van deze zaak af is', zegt Hendriks.
Luister ook | Bram Schot over vertrek bij Audi, coronacrisis en dieselgate
Sjoemeldiesel
Volkswagen moet eigenaren van een sjoemeldiesel in Duitsland een schadevergoeding betalen. Dat de hoogste Duitse rechtbank bepaald. Hoeveel geld mensen krijgen, hangt af van het aantal kilometers dat auto's gereden hebben. De uitspraak heeft gevolgen voor nog eens 60.000 zaken die autobezitters tegen Volkswagen hebben aangespannen en die nog lopen.
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
