Gerechtelijke uitspraak ING kan precedent hebben
Een pijnlijke nederlaag voor ING in de rechtbank. De bank trad niet voortvarend genoeg optrad tegen een frauderende klant, die maandenlang tienduizenden euro’s van zijn werkgever naar zijn ING-rekening sluisde. De rechter bepaalde dat ING 32.000 euro schadevergoeding moet betalen. Een uitspraak die grote gevolgen kan hebben voor banken, zegt advocaat Jurjen Lemstra van Lemstra-Van der Korst.
'Alle banken hebben hier last van'
'Banken hebben een wettelijke plicht om economische fraude op te sporen en hun systemen daarop in te richten. Banken hebben niet alleen die zorgplicht voor de eigen klanten, maar ook voor die van andere banken wanneer die slachtoffer zijn van frauduleuze handelingen. Hier hebben alle banken last van', zegt Lemstra.
'ING sliep'
Volgens Lemstra heeft ING 'zitten slapen'. 'Er kwam een alert vanuit het eigen systeem binnen, vervolgens klopte het OM aan met een vraag over de gegevens van deze man, en pas na een tijd is men die man gaan aanschrijven. Terecht dat de rechter ingreep', zegt Lemstra die het moeilijk vindt te zeggen of dit vaak voorkomt.