BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Juridisch

Aangifte tegen topambtenaren en Schiphol vanwege Lelystad Airport

  • BNR Webredactie
maandag 22 juni 2020, 23:53 Update: dinsdag 23 juni 2020, 9:47

Actiegroepen doen aangifte tegen topambtenaren, de directie van Schiphol en betrokken adviesbureaus. Zij zouden doelbewust onjuiste data hebben gebruikt en informatie hebben achtergehouden bij de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport, zo luidt de aangifte die is ingezien door BNR. Dit alles met als doel het vliegveld zo snel mogelijk te openen. Bovendien zou de Kamer meermaals en opzettelijk verkeerd zijn geïnformeerd.

ANP Jeroen Jumelet

Trucjes

'De kern van het probleem is dat we niet weten welke gegevens zijn gebruikt. Die informatie krijgen we niet boven tafel, zelfs niet na meerdere Wob-verzoeken en inspanningen van journalisten', zegt Leon Adegeest van Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) op BNR. Hij spreekt namens een van de vier partijen die aangifte hebben gedaan. Volgens hem sjoemelde het ministerie met de stikstofcijfers. 'Het is overduidelijk dat het niet klopt. De stikstofdepositie was te hoog, toen zijn er trucjes bedacht om deze op papier te verlagen. Het ministerie hoopte zo de bouw van Lelystad Airport voort te kunnen zetten.'

Beluister ook | Breek de Spits | Schiphol

Volgens Adegeest wisten ambtenaren en adviseurs dat de berekeningen niet deugden. 'Verschillende studies tonen aan dat de modellen die ze gebruikten niet geschikt waren om een realistische depositie te berekenen. Daar is willens en wetens geen ruchtbaarheid aan gegeven. Ze zijn de modellen blijven gebruiken omdat deze het ministerie goed uitkwamen.'

Rol RIVM

Adviesbureaus en het RIVM spelen hierin een cruciale rol, meent Adegeest. 'Ze hebben steken laten vallen. Het lijkt erop dat ambtenaren misbruik hebben gemaakt van hun gezag en dat onder druk van het ministerie voor modellen is gekozen die de politiek goed uitkwamen. Zeker het RIVM moet zich niet laten gebruiken door het kabinet, maar onafhankelijk advies geven.'

Beluister ook | ChristenUnie: Einde aan ongebreidelde groei Schiphol

'De komst van het vliegveld is een onrechtmatig genomen besluit en gebaseerd op gemanipuleerde rapporten en aangepaste gegevens.' Adegeest wil daarom dat Lelystad Airport permanent gesloten blijft.

Ten einde raad

GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger wijst op eerdere Kamervragen over de stikstofberekeningen, waarvan een fors aantal nog niet beantwoord is. 'Ik vind het een teken dat groepen die opkomen voor omwonenden aangifte doen. Het is een teken dat ze echt ten einde raad zijn, maar ook dat het vertrouwen in deze minister en hoe het ministerie opereert diep geschonden is. Er is aangifte gedaan en ik hoop dat het verder onderzocht wordt. Er is op het hele dossier continu gedonder.'

Lelystad AirportMinisterie van Infrastructuur en WaterstaatRIVMSchipholStikstofVliegtuigVluchtelingen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Verklaar stikstofwet niet controversieel'

Vertrouwen in aanpak coronacrisis fors gedaald

Schiphol verwerkt nog 35.000 passagiers per dag

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play