Juridisch22 jun '20 23:53Aangepast op 23 jun '20 09:47

Aangifte tegen topambtenaren en Schiphol vanwege Lelystad Airport

Auteur: BNR Webredactie

Actiegroepen doen aangifte tegen topambtenaren, de directie van Schiphol en betrokken adviesbureaus. Zij zouden doelbewust onjuiste data hebben gebruikt en informatie hebben achtergehouden bij de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport, zo luidt de aangifte die is ingezien door BNR. Dit alles met als doel het vliegveld zo snel mogelijk te openen. Bovendien zou de Kamer meermaals en opzettelijk verkeerd zijn geïnformeerd.

(ANP Jeroen Jumelet)

Trucjes

'De kern van het probleem is dat we niet weten welke gegevens zijn gebruikt. Die informatie krijgen we niet boven tafel, zelfs niet na meerdere Wob-verzoeken en inspanningen van journalisten', zegt Leon Adegeest van Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) op BNR. Hij spreekt namens een van de vier partijen die aangifte hebben gedaan. Volgens hem sjoemelde het ministerie met de stikstofcijfers. 'Het is overduidelijk dat het niet klopt. De stikstofdepositie was te hoog, toen zijn er trucjes bedacht om deze op papier te verlagen. Het ministerie hoopte zo de bouw van Lelystad Airport voort te kunnen zetten.'

Beluister ook | Breek de Spits | Schiphol

Volgens Adegeest wisten ambtenaren en adviseurs dat de berekeningen niet deugden. 'Verschillende studies tonen aan dat de modellen die ze gebruikten niet geschikt waren om een realistische depositie te berekenen. Daar is willens en wetens geen ruchtbaarheid aan gegeven. Ze zijn de modellen blijven gebruiken omdat deze het ministerie goed uitkwamen.'

Rol RIVM

Adviesbureaus en het RIVM spelen hierin een cruciale rol, meent Adegeest. 'Ze hebben steken laten vallen. Het lijkt erop dat ambtenaren misbruik hebben gemaakt van hun gezag en dat onder druk van het ministerie voor modellen is gekozen die de politiek goed uitkwamen. Zeker het RIVM moet zich niet laten gebruiken door het kabinet, maar onafhankelijk advies geven.'

Beluister ook | ChristenUnie: Einde aan ongebreidelde groei Schiphol

'De komst van het vliegveld is een onrechtmatig genomen besluit en gebaseerd op gemanipuleerde rapporten en aangepaste gegevens.' Adegeest wil daarom dat Lelystad Airport permanent gesloten blijft.

Ten einde raad

GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger wijst op eerdere Kamervragen over de stikstofberekeningen, waarvan een fors aantal nog niet beantwoord is. 'Ik vind het een teken dat groepen die opkomen voor omwonenden aangifte doen. Het is een teken dat ze echt ten einde raad zijn, maar ook dat het vertrouwen in deze minister en hoe het ministerie opereert diep geschonden is. Er is aangifte gedaan en ik hoop dat het verder onderzocht wordt. Er is op het hele dossier continu gedonder.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen