Juridisch16 jul '20 18:39

'Social media-bedrijven moeten transparant zijn over naleven eigen regels'

Auteur: BNR Webredactie

Het zou goed zijn als er regels komen die social media-bedrijven verplichten om te laten zien in hoeverre ze zich aan hun eigen regels houden. Dat zegt Marietje Schaake, directeur internationaal beleid bij het Cyber Policy Center aan de Stanford University en oud-Europarlementariër voor D66, in BNR De Wereld.

Twitter is ernstig in verlegenheid gebracht door een megahack van allerlei bekende accounts, Facebook staat onder grote druk over hun rol in het verspreiden van haat en leugens. Betere wetgeving zou een goede start zijn, meent Schaake. 'Dan is er behalve vrijheid van meningsuiting nog veel meer wat de wet voorschrijft: je mag niet discrimineren, je moet je aan mededingingsregels houden en je moet toegang tot informatie geven.'

Beluister ook | Helder! Wat is het perfecte moment om een huis te kopen?

Het is volgens Schaake lastig om te beoordelen of die regels wel opgevolgd worden. 'Worden ze geïnterpreteerd en uitgevoerd zoals we bedoelen? De social media-bedrijven willen steeds meer hun regels zuiver houden. Ik zou zeggen: laat dat nou niet aan commerciële bedrijven over, maar maak daar heldere regels over. Minimaal over transparantie, zodat je weet welke keuzes die bedrijven maken en inzicht krijgt in hun rol.'

Beluister ook | Newsroom | Twitter totaal gehackt


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen