BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Juridisch

Zorgen privacydeskundigen over registratieplicht horeca

  • BNR Webredactie
maandag 17 augustus 2020, 7:03

Privacydeskundigen maken zich zorgen over hoe de horeca omgaat met contactgegevens van gasten. Sinds een week worden gasten verzocht hun gegevens achter te laten voor een eventueel bron- en contactonderzoek. Maar niet overal gaat dat even privacy-vriendelijk, blijkt uit een rondgang langs privacydeskundigen door BNR.

Jongeren op een terras
Jongeren op een terrasANP / Evert Elzinga

Bij sommige horecagelegenheden krijgen gasten lijsten in te zien waar alle contactgegevens van gasten op te zien zijn. Volgens deskundigen is dit een groot risico voor een mogelijk datalek. Toch zeggen de deskundigen dat het niet de horeca-ondernemers te verwijten valt dat ze moeilijk om weten te gaan met contactgegevens van gasten. 'De overheid heeft weinig richting gegeven aan het verzamelen van gegevens', stelt Arnold Roosendaal van Privacy Company.

Volgens Paul Korremans, privacyconsultant en bestuurslid van Privacy First, had de overheid ook handvatten kunnen bieden aan de horeca-ondernemers. 'De overheid had kunnen helpen met goede technische maatregelen. Een richtsnoer had daarbij kunnen helpen.'

Lees ook | Arbeidsinspectie gaat strenger handhaven op coronaregels

Ook vragen de deskundigen zich af of horeca-ondernemers de gegevens op een veilige manier van de hand doen. 'Als een ondernemer de contactgegevens op papier vastlegt, dan moet er opgelet worden hoe ze na een tijd vernietigd worden. Als je niet uitkijkt wordt het gewoon in het oud papier gegooid, dan kan iemand anders het zo meenemen.'

Kunnen aantonen

Koninklijke Horeca Nederland laat in een reactie weten dat horeca-ondernemers de noodverordeningen opvolgen zoals die gegeven zijn. 'De horeca-ondernemer is opgedragen en verplicht contactgegevens te vragen. Hij moet dat ook kunnen aantonen, ook als de gast geen gegevens wil achterlaten. Vervolgens is de ondernemer verplicht op de verstrekte gegevens de privacyregels toe te passen. Hij mag die gegevens alleen aan de GGD overleggen en moet ze na 14 dagen vernietigen.'

Luister terug | Back to Business | Van lege agenda tot rijdend hostel

De ondernemer mag de gegevens onder geen beding voor andere doelen gebruiken, benadrukt KHN. 'De ondernemer moet ook nog eens de andere regels van de noodverordeningen rond de 1,5 meter in zijn onderneming handhaven. De horeca-ondernemers volgen de noodverordeningen op. Niet meer en niet minder!'

Opslaan en vernietigen

Wel geeft de branche-organisatie zelf voorbeelden aan horeca-ondernemers om de registratie van contactgegevens uit te voeren. Hoe de informatie vervolgens opgeslagen en vernietigd moet worden staat niet in de uitleg van de KHN. Ook in de formele aanwijzing van het ministerie van Volksgezondheid staat niet beschreven hoe horeca-ondernemers de contactgegevens moeten opslaan en vernietigen.

Anderhalve meterCoronacrisisDatabankenGezondheidHorecaPrivacy
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | 'Negatief reisadvies verlengd tot 15 april'

'Avondklok dreigt onhoudbaar te worden'

Zijn er mensen genetisch meer gevoelig voor corona?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play