Juridisch17 aug '20 07:03

Zorgen privacydeskundigen over registratieplicht horeca

Auteur: BNR Webredactie

Privacydeskundigen maken zich zorgen over hoe de horeca omgaat met contactgegevens van gasten. Sinds een week worden gasten verzocht hun gegevens achter te laten voor een eventueel bron- en contactonderzoek. Maar niet overal gaat dat even privacy-vriendelijk, blijkt uit een rondgang langs privacydeskundigen door BNR.

Jongeren op een terras
Jongeren op een terras ( ANP / Evert Elzinga)

Bij sommige horecagelegenheden krijgen gasten lijsten in te zien waar alle contactgegevens van gasten op te zien zijn. Volgens deskundigen is dit een groot risico voor een mogelijk datalek. Toch zeggen de deskundigen dat het niet de horeca-ondernemers te verwijten valt dat ze moeilijk om weten te gaan met contactgegevens van gasten. 'De overheid heeft weinig richting gegeven aan het verzamelen van gegevens', stelt Arnold Roosendaal van Privacy Company.

Volgens Paul Korremans, privacyconsultant en bestuurslid van Privacy First, had de overheid ook handvatten kunnen bieden aan de horeca-ondernemers. 'De overheid had kunnen helpen met goede technische maatregelen. Een richtsnoer had daarbij kunnen helpen.'

Lees ook | Arbeidsinspectie gaat strenger handhaven op coronaregels

Ook vragen de deskundigen zich af of horeca-ondernemers de gegevens op een veilige manier van de hand doen. 'Als een ondernemer de contactgegevens op papier vastlegt, dan moet er opgelet worden hoe ze na een tijd vernietigd worden. Als je niet uitkijkt wordt het gewoon in het oud papier gegooid, dan kan iemand anders het zo meenemen.'

Kunnen aantonen

Koninklijke Horeca Nederland laat in een reactie weten dat horeca-ondernemers de noodverordeningen opvolgen zoals die gegeven zijn. 'De horeca-ondernemer is opgedragen en verplicht contactgegevens te vragen. Hij moet dat ook kunnen aantonen, ook als de gast geen gegevens wil achterlaten. Vervolgens is de ondernemer verplicht op de verstrekte gegevens de privacyregels toe te passen. Hij mag die gegevens alleen aan de GGD overleggen en moet ze na 14 dagen vernietigen.'

Luister terug | Back to Business | Van lege agenda tot rijdend hostel

De ondernemer mag de gegevens onder geen beding voor andere doelen gebruiken, benadrukt KHN. 'De ondernemer moet ook nog eens de andere regels van de noodverordeningen rond de 1,5 meter in zijn onderneming handhaven. De horeca-ondernemers volgen de noodverordeningen op. Niet meer en niet minder!'

Opslaan en vernietigen

Wel geeft de branche-organisatie zelf voorbeelden aan horeca-ondernemers om de registratie van contactgegevens uit te voeren. Hoe de informatie vervolgens opgeslagen en vernietigd moet worden staat niet in de uitleg van de KHN. Ook in de formele aanwijzing van het ministerie van Volksgezondheid staat niet beschreven hoe horeca-ondernemers de contactgegevens moeten opslaan en vernietigen.

Gerelateerde artikelen