Rupert Stadler, de voormalige Audi-topman en drie andere ex-managers van Audi moeten in München voor de rechter verschijnen. In de zaak Mercedes-Benz wordt het moederbedrijf Daimler gedaagd, samen met Nederlandse importeurs en een aantal individuele dealers. Of het tot celstraffen leidt is nog maar de vraag, zegt correspondent Derk Marseille. 'De verdediging zegt dat de top van niets wist en verwijst naar de ingenieurs, die weer naar de top verwijzen.'
Luister terug | Onderzoek dieselgate bijna afgerond
Het is de start van een twee jaar durend proces, meldt Marseille. 'In de Duitse pers wordt de zaak tegen Stadler al een mammoetproces genoemd. Nu al is zeker dat de zaak tot minstens eind 2022 zal duren. Ze zullen een overtreffende trap moeten zoeken voor het proces dat tegen oud-Volkswagen-topman Martin Winterkorn wordt aangespannen, toch de voormalige baas van het grootste autoconcern ter wereld.
Luister terug | Auto Update | Vijf jaar dieselgate
De Duitse auto-industrie staat bekend om de sterke lobby in Berlijn en Brussel, en zal nu ook zeker met een uitgebreide verdediging komen. 'Eigenlijk moet iedereen die de afgelopen jaren leidend was in de Duitse auto-industrie zich zorgen maken. Als er mensen schuldig worden bevonden, moeten ze niet alleen de cel in, maar ook nog eens de proceskosten betalen. De automobielbedrijven hebben al gezegd dat ze in dat geval tot het bittere eind doorstrijden om het geld terug te komen.'
