CDA: Vragen aan minister over boetes Inspectie SZW
De Inspectie SZW deelt al jaren op grote schaal onterechte boetes uit aan bedrijven. Dat schrijft het Financieele Dagblad op basis van eigen onderzoek. Uit jaarverslagen van 2019 blijkt dat de arbeidsinspectie maar liefst 15 procent van de geïnde boetes na tussenkomst van de rechter moet terugbetalen aan de ondernemer. De Tweede Kamerfractie van het CDA gaat er nadere vragen over stellen aan minister Wouter Koolmees.
Dat misstanden aangepakt moeten worden staat buiten kijf, zegt CDA-Tweede Kamerlid Hilde Palland. Maar als het ondernemers alleen maar in de problemen brengt en geen problemen oplost, dan zijn we toch verkeerd bezig.' Het zou wat haar betreft makkelijker moeten worden om het oordeel van de inspectie aan te vechten. 'Je moet als bedrijf of ondernemer ook je recht kunnen halen. We zien hier een gebrek aan matiging en rekening houden met omstandigheden.'
Het kost de ondernemers veel geld, zegt FD-journalist Pim Brasser. 'En het werkelijke percentage ligt waarschijnlijk nog veel hoger. Een bedrijfsongeval kan gewoon een fout zijn van een werknemer, terwijl de werkgever toch een boete krijgt van tienduizend euro. Advocaten zeggen dat de inspectie ervan uitgaat dat bedrijven bij voorbaat frauderen. Vaak heb je een ondernemer om de urenregistratie exact bij te houden en als je dat op papier hebt, krijg je een enorme boete.'
Luister terug | Verplichte mondkapjes zijn een no-brainer
Het fraudebeleid werd in 2013 ingezet met het idee om oneerlijke concurrentie en fraude tegen te gaan, zegt Brasser. Maar terwijl een ongeluk in een klein hoekje zit, krijgen ondernemers de hoogst mogelijke boetes. 'Je moet denken aan bouwbedrijven, maar in principe ook aan arbeidsongevallen en illegale arbeid.'
Lees ook | Arbeidsinspectie gaf werkgevers jarenlang onterechte en te hoge boetes
Kostbare procedures
Oswald Jansen, advocaat en specialist in het boeterecht, vermoedt dat de arbeidsinspectie de instructie en het beleid heeft om boetes die aanvankelijk werden vastgesteld zolang mogelijk vast te houden. 'Ze wachten bij wijze van spreken de procedure bij de Raad van State af om te horen te krijgen wat de ondernemer al wist: dat die boete te hoog is. Er zijn ook ondernemingen waarbij de boete terecht wordt opgelegd, maar ondernemingen moeten eerst allerlei kostbare procedures doorlopen.'
Het komt ook betrekkelijk vaak voor dat ondernemers de onterechte boete maar voor lief nemen, zegt Jansen, vaak omdat het aanvechten van de boete ook al gauw kunnen oplopen. 'Ook accountants vertellen tegen hun cliënten dat het heel erg duur is om die procedure aan te vechten. Het is dezelfde gedachte als bij de kinderopvangtoeslagen-affaire: 'We zien iets wat niet goed is en we horen wel van u of we ongelijk hebben. We gaan door tot we bij de rechter ongelijk krijgen.'