
Áls je de Rotterdamse haven hermetisch afsluit, verschuift de cocaïnehandel net zo makkelijk naar Amsterdam, IJmuiden Antwerpen of Le Havre, waarschuwt Schmeink. 'Het is een waterbed. We spreken over voetbalvelden met containerterminals en er worden vuilniszakken met geld mee verdiend. De screening is nu conform de Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en wij willen dat die screening wordt geïntensiveerd en op een hoger niveau plaatsvindt, à la Schiphol.'
Luister terug | Bevlogen beveiligers bij Securitas
Volgens Schmeink is een gemeenschappelijke West-Europese aanpak nodig. 'De cocaïnehandel in de Antwerpse haven is volledig in handen van Nederlanders en ik denk dat het een illusie is dat je met legalisering van drugs van het probleem af bent. Het is echt een kat-en-muisspel en je ziet dat de modus operandi voortdurend wijzigt. Onder water gebeurt er ongelofelijk veel, in samenwerking met het havenbedrijf, containerterminals, de overheid, politie en justitie.'
Maatschappelijk probleem
De import van cocaïne is inmiddels een maatschappelijk probleem geworden, meent Schmeink. En tot overmaat van ramp werd Securitas geconfronteerd met een incident waarbij zes medewerkers zouden zijn omgekocht. De Securitas-directeur ziet geen enkele aanleiding om te denken dat mensen in de Securitas-top van de omkoping op de hoogte zouden zijn, zoals werd gesuggereerd. 'Ik vermoed dat dat hoort bij de verdedigingslinie van de verdachten in de rechtszaak.'
Lees ook | Omkoping havenarbeiders door drugscriminelen
De verleiding is ook voor Securitas-medewerkers groot om criminelen tegen forse betaling toegang te verlenen tot beveiligd terrein. 'Nu krijg je daar 1.500 euro voor en de volgende keer word je gechanteerd met het doorspelen van omkoping aan je baas. 'Als bedrijf én als maatschappij hebben we de verantwoordelijkheid om niet alleen ach en wee te roepen bij incidenten, maar ook te voorkomen dat mensen worden blootgesteld aan de verleidingen, want die zijn enorm.'