Juridisch4 mei '21 13:26

ACM pakt greenwashing aan

Auteur: BNR Webredactie

De Autoriteit Consument en Markt ACM gaat misleidende duurzaamheidsclaims onderzoeken. Het gaat dan om bedrijven die bijvoorbeeld in reclames zeggen dat een product duurzaam is, maar waarvan voor de koper compleet onduidelijk is of dit wel zo is. 'We gaan 170 bedrijven aanschrijven' zegt directeur Edwin van Houten van de ACM.

(Unsplash - Brian Yurasits)

Die 170 bedrijven zijn afkomstig uit de kledingindustrie, de zuivel en de energiesector. Ook gaat de brief naar alle brancheorganisaties. Bedrijven en brancheorganisaties worden in de brief opgeroepen te controleren of de claims en hun onderbouwing ook daadwerkelijk kloppen. De ACM geeft de bedrijven daarmee de kans het leven te beteren en daarmee te voorkomen dat ze beboet worden.

'Het gaat om meer dan keurmerken en certificaten, er zijn steeds meer consumenten geïnteresseerd in duurzaam consumeren.' Van Houten wijst erop dat er genoeg malafide bedrijven zijn 'waarbij je de vraag kunt stellen of die claims kloppen. Dat is misleiding, het is niet alleen oneerlijk tegenover consumenten, maar het is ook oneerlijke concurrentie.'

Van Houten geeft twee voorbeelden waar de ACM tegenaan is gelopen: een T-shirt waar op het label staat dat het van biologisch katoen is, terwijl het in werkelijkheid slechts voor 50 procent biologisch is en een zuivelbedrijf dat op de melkverpakking schrijft dat het met 30 procent minder CO2-uitstoot geproduceerd is, terwijl dit betrekking heeft op het pak en niet op de melk. 'Dit mag je niet in het midden laten, de grens tussen verleiding en misleiding oversteken is een bewuste actie'.

Luister terug | Martijn Snoep ACM

Volgens Van Houten krijgt de ACM via het consumentenloket zo'n 70.000 signalen op jaarbasis, en een bepaald percentage gaat daarbij over duurzaamheidsclaims. 'Maar ook op andere fora zie je consumenten zich beklagen over greenwashing. We gaan vanaf half juni kijken naar de bedrijven.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen