
'Samsung monitorde de prijzen van online winkeliers, en als ze dan onder de adviesprijs verkochten, dan probeerde Samsung die winkelier te bewegen de prijs te verhogen' zegt bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de Autoriteit Consument & Markt. Snoep noemt Samsung een spin in het web en vindt dat deze praktijken verder gaan dan prijsadvies.
Snoep is ervan overtuigd dat de boete een effect zal hebben: 'Samsung heeft een complianceprogramma, daaronder zijn dit soort gedragingen ongewenst en verboden. Het zal het gedrag veranderen, het zal een wake-up call zijn voor de hele markt.' Samsung is in hoger beroep gegaan, Snoep erkent dat dit een lange procedure kan worden. 'We zijn dat gewend, we zijn niet onder de indruk, we zien het met vertrouwen tegemoet.'
Bij onderzoek stuitte de ACM op ongeoorloofde praktijken van Samsung bij zeven winkeliers die televisies van het merk aanboden in hun webshop. Als de verkoopprijzen lager waren dan Samsung wilde, stuurde het bedrijf de verkopers berichten dat de prijs omhoog moest. Dit presenteerde medewerkers als advies, maar volgens de marktautoriteit ging het helemaal niet om vrijblijvende boodschappen. Daarnaast greep Samsung ook in als winkeliers klaagden over concurrenten die tv's van het merk voor minder in de verkoop deden. Uit WhatsApp- en e-mailverkeer maakte de ACM op dat Samsung die bewuste winkeliers vervolgens ook aansprak op te lage prijzen.
Winkeliers moeten zelf hun prijzen bepalen, benadrukt de ACM, maar dat was hier duidelijk niet het geval. "De gedragingen van Samsung verstoorden de concurrentie op detailhandelsniveau en leidden tot hogere prijzen voor consumenten", verklaart bestuursvoorzitter Martijn Snoep. Het bedrijf informeerde winkeliers namelijk over en weer, zodat zij wisten dat ze de prijs voor Samsung-tv's konden verhogen zonder zich uit de markt te prijzen. Door te snelle prijsdalingen van de flatscreens tegen te gaan beschermde Samsung de eigen marges en die van winkeliers