Juridisch8 feb '22 12:53Aangepast op 8 feb '22 13:41

Advertentiebranche schendt massaal Europese regelgeving

Auteur: BNR Webredactie

De advertentiebranche moet direct stoppen met het online volgen van hun bezoekers. Dat zegt toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens. Naar schatting gebruikt 80% van de Europese websites en apps een advertentiesysteem dat in strijd is met de Europese regelgeving.

( Peter Hilz )

Het gaat volgens de toezichthouder op twee plekken mis. Allereerst zou er sprake zijn van misleiding doordat de knop om de voorwaarden voor het volgen aan te passen, vaak niet of heel moeilijk te vinden is. 'Ten tweede spreekt de privacywet niet over toestemming, maar over geïnformeerde toestemming,' zegt Evelyn Austin, directeur van Bits of Freedom. 'Dat betekent dat je moet weten welke gegevens je deelt, met wie en wat daarmee gebeurt. Vervolgens moet je ook je andere privacyrechten kunnen uitoefenen. De toezichthouder zegt nu dat het op al deze punten misgaat.'

Luister ook | Adres Sigrid Kaag ging viral op Facebook, bedrijf greep pas in na verhuizing

Veiling

Volgens Austin werkt het systeem zo dat zodra een gebruiker toestemming geeft op een website, zijn of haar persoonlijke gegevens binnen een seconde via een veiling bij gemiddeld 300 partijen terecht komen. 'Al die partijen wisselen dan onderling ook nog andere informatie uit die ze online en offline over jou hebben gevonden. Zo worden er advertenties geplaatst op basis van jouw gedrag in plaats van op basis van de content van zo'n website en dat mag niet.'

Handhaving

De Autoriteit Persoonsgegevens geeft aan dat de advertentiebranche direct moet stoppen, omdat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wordt overtreden. Bij zo'n overtreding kan de AP altijd handhaven. Austin geeft aan dat dit oordeel toch grote gevolgen heeft. 'Nu geoordeeld is dat deze manier van adverteren illegaal is, kan geen enkele gebruiker van dit systeem zich meer verschuilen achter: ach we wisten het niet.' Volgens Austin is er nu een groot risico op een boete voor deze partijen.

Luister ook | Facebook en Instagram stoppen 'waarschijnlijk' in Europa door privacybescherming

Gerelateerde artikelen