Juridisch1 jul '22 11:00

Grote bedrijven moeten mkb'ers sneller uitbetalen

Auteur: BNR Webredactie

Grote bedrijven moeten vanaf vandaag sneller hun rekening van mkb'ers betalen. De wettelijke betalingstermijn wordt namelijk verkort naar 30 dagen. 'De praktijk leert dat betalingstermijnen van 90 tot 120 dagen geen uitzondering zijn. Dat betekent dat een ondernemer eigenlijk al dat geld continu zit voor te schieten'.

Over het algemeen nemen grote bedrijven het niet zo nauw met de betalingstermijn, zegt Schuurman. 'Rond 2018 is de betalingstermijn al teruggebracht naar 60 dagen, maar de praktijk leert dus dat inderdaad betalingstermijnen van 90 tot 120 dagen geen uitzondering zijn. Dit betekent dat een mkb'er, een kleine ondernemer, eigenlijk al dat geld continu zit voor te schieten.'

Luister ook | Ondernemerspanel en de maximale betalingstermijn

Machtspositie

Volgens Schuurman is er ook sprake van een ongelijke machtspositie. 'Het is moeilijk om tegen een bedrijf te zeggen dat je dreigt weg te gaan als ze niet betalen, want dan kan een bedrijf zomaar zeggen: volgende keer doe ik geen zaken meer met je. Dat is de ongelijke machtspositie die een groot bedrijf heeft ten opzichte van een kleinere ondernemer.'

(Harold Versteeg | Hollandse Hoogte / ANP)

Handelsrente

Wat ondernemers het beste kunnen doen als zij slecht betaald worden, is het bedrijf herinneren aan de betalingstermijn en eventueel een handelsrente instellen, volgens Schuurman. 'Stel je voor dat een groot bedrijf zijn of haar inkoopvoorwaarde oplegt en daar dus een lange termijn afspreekt, dan is die termijn wettelijk gezien nietig. De wetgeving geeft nu eenmaal aan dat de termijn 30 dagen is. Een ondernemer die met een langere termijn wordt geconfronteerd, kan dus dat grote bedrijf daarop aanspreken. Ook als er dan niet op tijd betaald wordt, kan je een handelsrente in rekening brengen over de termijn waarover zij te laat betalen.'

Als mkb'ers de strijd met grote bedrijven zelf niet willen aangaan, kan dat via een meldpunt dat is ingesteld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Dilemma

Toch blijft het volgens Schuurman altijd een dilemma, of je met het geld afdwingen niet een belangrijke klant 'wegschopt'. 'En ook in de praktijk zal dat nog steeds wel gebeuren', stelt Schuurman. 'Alleen op het moment dat grote bedrijven hun verantwoordelijkheid pakken en hun factuursysteem en voorwaarden daarop aanpassen, zal dat minder gebeuren. Zo'n stap neemt natuurlijk niet al dat soort zaken weg, maar het is in ieder geval een stap in de goede richting. Het is altijd beter dan nog 60 dagen wachten, of al die langere termijnen uit het verleden.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen