Juridisch25 jul '22 08:38

Huurders steeds vaker naar huurcommissie voor lagere servicekosten

Auteur: BNR Webredactie

Huurders stappen steeds vaker naar de huurcommissie om lagere servicekosten af te dwingen. In de periode juli 2021 tot nu, deed de Huurcommissie in meer dan duizend zaken uitspraak. Dat is ruim vijf keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder. In ongeveer driekwart van de zaken trok de huurder aan het langste eind, en werd de verhuurder gedwongen de servicekosten te verlagen, met soms wel vele honderden euro's. Dit blijkt uit een analyse die BNR maakte van Huurcommissie-uitspraken.

'Ik denk ook dat er best wel vaak verhuurders zijn die toch proberen er een extra slaatje uit te slaan, terwijl dat niet de bedoeling is', zegt Marcel Trip van de Woonbond. Volgens Trip is de hoge stijging deels te wijten aan de coronacrisis, maar is dat niet de voornaamste oorzaak. 'De Huurcommissie had eigenlijk een enorme achterstand aan zaken opgelopen, zoals het personeelstekort. Daarom is er vorig jaar een inhaalslag gemaakt. Dat heeft er mede voor gezorgd dat het aantal zaken nu zo hoog is.'

Servicekosten

In de meeste gevallen blijkt dus dat de servicekosten te hoog zijn. 'In de gevallen waarbij huurders naar de Huurcommissie toe stappen, zijn de servicekosten inderdaad vaak te hoog. Dat is aan de ene kant natuurlijk niet zo vreemd, omdat dat mensen zijn die eerst zelf gekeken hebben, en dan pas de stap naar de Huurcommissie zetten.'

Trip sluit echter niet uit dat sommige verhuurders de servicekosten bewust te hoog maken. 'Ik denk dat er best wel vaak verhuurders zijn die toch proberen er een extra slaatje uit te slaan, terwijl dat niet de bedoeling is. Verhuurders mogen geen winst maken op servicekosten, daar hoor je dus ook netjes de afrekening van te krijgen. Als dat niet klopt dan kan je gelukkig naar de Huurcommissie.'

( ANP foto // Peter Hilz )

Dat servicekosten vaak te hoog zijn, kan voornamelijk blijven gebeuren omdat huurders niet op de hoogte zijn van de procedures van de Huurcommissie, denkt Trip. 'Dus wellicht dat het aantal zaken dus nog wat hoger zou moeten zijn. Maar uiteraard is het niet zo dat elke verhuurder kwaad wil en het overal fout gaat.'

Verwachting

Of het aantal meldingen bij de Huurcommissie zal blijven stijgen, durft Trip niet te zeggen. 'Je ziet wel dat er met veel druk op de markt toch helaas vaker dingen fout gaan. Waarbij er meer verhuurders tussen zitten die proberen een slaatje uit zaken te slaan, terwijl dat niet de bedoeling is. Maar die inhaalslag die nu gemaakt was, dat kwam echt door een stuwmeer aan zaken wat bleef liggen door ook te weinig personeel bij de huurcommissie, maar dat is inmiddels opgelost.'

Een stijging van ruim 1800 zaken in één jaar zullen we dus 'niet zo snel meer zien', voorspelt Trip. 'De druk op de huurmarkt zal helaas wel even blijven. Dus aan die kant verwacht ik dat er nog wel een tijdje zaken bijkomen.'

Terugwerkende kracht

Als een huurder een zaak start, begint dat met een klacht over de jaarafrekening. Huurders moeten jaarlijks een jaarafrekening krijgen, altijd voor 1 juli. 'Dus als het goed is, moet je die nu van het afgelopen jaar hebben gehad. Als je die niet hebt gehad, kan je ook naar de Huurcommissie stappen', maar als er dan nog geen jaarafrekening komt, kan de Huurcommissie zelf een inschatting maken van wat 'redelijk' is. Mocht dat bedrag lager uitvallen, dan kan elke huurder dat bedrag met terugwerkende kracht terugkrijgen. 'Dat kan zelfs nog tot twee jaar nadat je die jaarafrekening hebt gehad', aldus Trip.

Lees ook | Forse huurverhogingen voor scheefwoners in aantocht


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen