BNR's huissnob: Vertroetelen van de viervoeter, meer dan een gimmick
Honden- en kattenliefhebbers gaan rond de feestdagen steeds vaker los op cadeaus voor hun al dan niet trouwe viervoeters. BNR's huissnob Yvo van Regteren Altena ziet met name op internet de meest bijzondere ditjes en datjes voorbijkomen.
Vooral de Amerikanen zijn buitengewoon gul voor hun dieren. "Daar vind je dan ook de aardigste commerciële uitwassen, maar ook in Europa en Japan heeft de commercie zijn pijlen op de viervoeters gericht. In Tokio was ooit eens een hele afdeling van een superchique warenhuis helemaal gewijd aan ditjes en datjes voor katten: speelgoed, kleertjes, waanzinnig dure blikjes met de mooiste tonijn - waar jij en ik niks van zouden krijgen als we het zouden opeten."
Anders is het in landen als Engeland en Italië, waar het de hondjes zijn die de klok slaan. "Die worden ook echt aangekleed, met cashmere-dekentjes van soms wel vele honderden euro's." Zelfs een luxemerk als Gucci heeft inmiddels de beestenmarkt ontgonnen. "Anderhalf jaar gelden kwamen ze met een transparante ovalen hondenmand met een enorm dik tapijt, dat ook een baby niet zou misstaan. Ook werd een plastic pot met het logo van Gucci gelanceerd."
Iets decadents heeft het allemaal wel, vindt onze huissnob. De accessoires zijn tot daar aan toe, maar het gemak waarmee mensen honden op hun bed en autostoel laten neerploffen, dat heeft iets ranzigs. "Dus ik ben wel blij dat er nu wel in is voorzien dat honden een beetje kunnen worden opgepoetst. Je hebt in aanvulling op allerlei menselijke hand- en bodywash-producten een speciale douchegel voor de hond, van het gevierde Australische merk Aesop."